Alpro wil samen met Yoplait Franse markt inpalmen
nieuwsAlpro, opgericht in 1980 door Philippe Vandemoortele, controleert in Europa zowat de helft van de markt voor sojaproducten. In zijn thuismarkt België is het bedrijf veruit marktleider, net als in Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland. In Spanje en Italië bekleedt de groep de tweede plaats. Frankrijk was het enige grote Europese land dat tot nu toe op het palmares ontbrak, hoewel de Fransen bij de grootste yoghurteters van Europa zijn.
"Omdat we het niet zagen zitten om ons merk eigenhandig te lanceren in Frankrijk, zijn we op zoek gegaan naar een partner", zegt algemeen directeur Deryckere. "In Spanje en Italië hadden we al goede ervaringen met partnerschappen". Zo kwam Alpro terecht bij de Franse groep Yoplait, de wereldwijde nummer twee in zuivelproducten na Danone. Concreet houdt het partnerschap in dat de twee samen een gamma sojaproducten op de markt brengen onder de naam Bioplait.
"Op de verpakking zal ook het Alpro-logo staan als een soort kwaliteitslabel", zegt Deryckere. "De producten gaan wij maken in onze fabriek in Wevelgem. Daarna worden ze in Frankrijk verdeeld via het netwerk van Yoplait. Zo komen we ook in het gewone versvak in de supermarkt". Wat de samenwerking moet opleveren, wil Deryckere niet kwijt. Hij zegt enkel dat een marktaandeel van 10 tot 20 procent in de sojayoghurt haalbaar moet zijn.
De uitbreiding van Alpro naar Frankrijk past in de nieuwe strategie van het bedrijf. Die moet ervoor zorgen dat de dubbelcijferige groei van de afgelopen jaren aanhoudt. Sinds 2001, het jaar waarin Deryckere aan het roer kwam bij Alpro, is de sojaspecialist aan een flinke opmars bezig. De omzet verdubbelde ruimschoots tot 232 miljoen euro, met vorig jaar nog een groei van 13 procent. Alpro is een divisie van de Belgische voedingsgroep Vandemoortele, die ook actief is in vetten, margarines en diepgevroren bakkerijproducten. Alles samen tekent Vandemoortele voor een omzet van 857 miljoen euro.
Bron: De Tijd