Honderden landbouwers druk in de weer om sneeuw te ruimen en zout te strooien

Terwijl de winterprik weinig goeds betekent voor bijvoorbeeld bietentelers, doen landbouwers die in bijberoep sneeuw ruimen, juist goede zaken. “Momenteel piekt het werk”, vertelt Jesse Reweghs, adjunct directeur van Werkers. Werkers in Aanneming vertelt dat er momenteel 300 landbouwers voor deze organisatie alleen al actief zijn bij het sneeuw- en ijsvrijhouden van wegen, private parkings en de luchthaven van Zaventem. 

18 januari 2024  – Laatst bijgewerkt om 18 januari 2024 18:50
Lees meer over:
Bert Van Kelecom-sneeuwruimer_zoutstrooier

Akkerbouwer Bert Van Kelecom uit Hoegaarden moest deze ochtend vroeg opstaan. Niet om het graan in te zaaien of zijn aardappelen te oogsten, maar om sneeuw te ruimen op parkings in Hoegaarden en Tienen. “Ik maak onder andere de parking van het regionale ziekenhuis in Tienen sneeuw- en ijsvrij”, vertelt de boer via de telefoon, terwijl het werk nog niet gedaan is.

Tijdens de vorstperiode trekt Van Kelecom er met zijn tractor en eigen zoutstrooier op uit om de parkings ijsvrij te houden. “Het werk dat zo’n anderhalf uur per dag in beslag neemt, moet tegen 6 uur gedaan zijn voordat de eerste mensen met de auto aankomen.” Door de recente sneeuwval heeft hij meer werk en moeten de parking eerst sneeuwvrij gemaakt worden. Hiervoor zet hij een eigen sneeuwploeg in.

Van Kelecom is niet de enige boer die de Vlaamse wegen en parkings ijsvrij houdt. “Momenteel zijn er zo’n 300 landbouwers van ons actief in het sneeuwruimen en ijsvrijhouden van de wegen”, vertelt Jesse Reweghs, adjunct directeur van het agro-arbeidsbemiddelingskantoor Werkers. De sneeuwdienst van de organisatie is ondergebracht bij de divisie Werkers in Aanneming, een coöperatie met 11.000 leden die bijvoorbeeld ook houtbeheer en maaiwerken uitvoert. “Boeren in een forfaitair systeem mogen geen aannemerswerk verrichten. Als ze lid worden van onze coöperatie mogen ze dat als meewerkende vennoot wel doen.”

Tom Govaerts

Openbare wegen en parkings

De klanten van de coöperatie vallen uiteen in drie groepen. De grootste groep op dit moment is de overheid, het Agentschap Wegen en Verkeer en gemeenten. “We gaan contracten aan met gemeenten voor winterdiensten om hen volledig te ontzorgen op het gebied van sneeuw- en ijsvrij maken van wegen en parkings. Bij andere gemeenten verlenen we dan weer bijstand. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van het materiaal van de gemeente, in andere gevallen schakelen de boeren hun eigen tractoren in. Zo worden er bijvoorbeeld tuinbouwtractoren ingeschakeld om fietspaden voor het Agentschap Wegen en Verkeer te behandelen.

Met de vorst en de sneeuwval van de voorbije dagen, draaien de boeren van Werkers overuren. Het werk concentreert zich onder de as Kortrijk-Hasselt, waar de meeste sneeuw gevallen is. Naast de overheid houden de boeren ook de sites en parkings van logistieke dienstverleners en retailers, zoals Lidl en Colruyt, veilig. “Doordat wij coöperanten over heel België hebben, kunnen wij klanten over heel België helpen en hebben zij een centraal aanspreekpunt”, verklaart Reweghs het concurrentievoordeel van de organisatie.

150 boeren stand-by op Zaventem

Een derde grote klant van Werkers in Aanneming is de luchthaven van Zaventem. Van november tot eind maart staat daar een poule van 150 landbouwers paraat om de luchthaven in drie ploegen volcontinu sneeuw- en ijsvrij te houden. “De luchthaven kan geen risico’s nemen en bij de lichtste dreiging van vorst of aanvriezende mist, worden wij ingeschakeld. Bij de luchthaven moeten we paraat staan vanaf wanneer er sprake is van nul graden”, vertelt Reweghs.

De agro-aannemingscoöperatie en Zaventem hebben een aantal codes afgesproken. Deze codes vertellen welke diensten vereist zijn en hoeveel landbouwers uitgezonden moeten worden. “Dat gaat van sproeien, over zout strooien tot sneeuw ruimen en sneeuw frezen”, vervolgt Reweghs die de voorbije dagen code Charlie doorkreeg. “Dat betekent dat alle boeren ter plekke moeten zijn, 50 voor een shift.”

Hij geeft aan dat het “zeer specifieke materieel” door de luchthaven zelf ter beschikking wordt gesteld. Alhoewel de boeren dus niet hun eigen voertuigen meenemen, heeft de samenwerking ook in dit geval een meerwaarde voor de luchthaven. “Niet alleen zijn de boeren gewend met grote voertuigen te rijden, tevens staat zij te boek als betrouwbare krachten die pas stoppen als het werk gedaan is. Bovendien zien zij het werk”, klinkt het.

Naast de winterdienst staan er jaarrond ook 50 landbouwers volcontinu paraat op de luchthaven van Zaventem. Zij worden bijvoorbeeld ingezet om passagiers in rolstoelen te duwen, of bagage te verslepen als de lift het niet doet”, geeft Reweghs een voorbeeld.

Bert Van Kelecom_zoutstrooier

De adjunct-directeur van Werkers geeft aan dat het vooral akkerbouwers en vleesveehouders zijn die medevennoot zijn van Werkers in Aanneming om zo winterwerk te kunnen verrichten. “Akkerbouwers hebben in de winter relatief weinig werk, terwijl vleesveehouders makkelijker kunnen schuiven met hun werkzaamheden. Voor een melkveehouder, die op gezette tijden moet melken, is dit werk natuurlijk niet ideaal.”

Voor Bert Van Kelecom is het inkomen een welkome aanvulling op zijn inkomen als akkerbouwer. “Bovendien heb ik in de winter minder werk en dus tijd over.”

Koudestress: Hoe gaan dieren om met het vriesweer?
Uitgelicht
Deze week lag de temperatuur in België overal rond het vriespunt. Hoe verdragen landbouwdieren deze vriestemperaturen en vanaf wanneer krijgen ze koudestress? “Dieren kunnen t...
10 januari 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek