Acht EU-lidstaten vragen actie tegen prijsverschillen op eenheidsmarkt
nieuwsBelgië en zeven andere EU-lidstaten hebben de Europese Commissie opgeroepen om actie te ondernemen tegen internationale leveranciers die de grensoverschrijdende handel in producten op de eenheidsmarkt beperken en zo de consumentenprijzen opdrijven. Recent kreeg de Amerikaanse voedingsreus Mondelez nog een monsterboete omdat het bedrijf in de EU grensoverschrijdende verkoop heeft verhinderd.
Boete voor Mondelez
Mondelez produceert koekjes, chocolade en koffieproducten en is onder meer bekend van merken als Milka, Côte d’Or, Oreo en LU. Recent mondde een in 2019 opgestart onderzoek door de Europese Commissie uit in een boete van 337,5 miljoen euro. Volgens de Commissie heeft het bedrijf misbruik gemaakt van zijn dominante marktpositie. Zo werd het een tussenhandelaar uit Duitsland bijvoorbeeld verboden om zijn chocoladetabletten ook in andere lidstaten te verkopen. Op die manier werd de prijs kunstmatig hoog gehouden en werd de consument benadeeld, zo werd geoordeeld.
"Voedingsprijzen verschillen van land tot land. Handel over de grenzen van de lidstaten heen, op de interne markt, kan voor consumenten de prijzen verlagen en het aanbod van producten verhogen. Zeker in tijden van hoge inflatie is dit belangrijk. Het is heel zichtbaar voor burgers wanneer ze niet kunnen genieten van de voordelen van de eenheidsmarkt", aldus Europees commissaris voor Mededingingsbeleid Margrethe Vestager.
Volgens de Commissie vormen de praktijken van Mondelez geen uitzondering. Zo becijferde ze in 2020 dat de Europese consument meer dan 14 miljard euro per jaar zou besparen indien alle detailhandelaars in de interne markt hun producten zouden kunnen aankopen waar ze het goedkoopst zijn. Deze praktijken beperken ook het beschikbare gamma aan producten in sommige lidstaten.
Nota van acht lidstaten
Nu is er op een bijeenkomst van de Europese ministers die bevoegd zijn voor interne markt en industrie een nota op tafel gelegd door acht lidstaten over territoriale leveringsbeperkingen. "De producenten van merkproducten segmenteren hun aanbod en laten zo kunstmatig de prijzen stijgen", stelt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS), die onderstreept dat in het bijzonder de consumenten in de kleinere lidstaten de dupe kunnen zijn. "Een nieuwe reglementering is dringend voor de consumenten, nu onze koopkracht onder druk staat".
Het probleem is echter niet zo makkelijk op te lossen, erkende Vestager. "Anders was het al lang gebeurd." Zo kunnen de concurrentieregels wel in stelling worden gebracht, maar enkel als er sprake is van misbruik van een dominante marktpositie of concurrentiebeperkende akkoorden. Maar ze beloofde het probleem verder in kaart te brengen en oplossingen te zoeken.
Nederland, België, Tsjechië, Kroatië, Denemarken, Griekenland, Luxemburg en Slovakije dringen er alvast op aan om oneerlijke handelspraktijken tussen bedrijven te verbieden indien ze handelaars discrimineren op basis van de plaats van vestiging. Ook willen ze dat de Commissie eens nader bekijkt in welke mate uiteenlopende talen op labels en verpakkingen ertoe leiden dat bepaalde producten niet in alle lidstaten verkocht kunnen worden.

Bron: Belga / eigen berichtgeving