nieuws

Vlaams-Brabant demonstreert voordelen koolzaad

nieuws
Tijdens een infodag in de Tiense deelgemeente Kumtich werden vorige zondag de voordelen van koolzaad gedemonstreerd. Niet alleen landbouwers zien in dat zij dit zaad kunnen telen als energiebrandstof voor dieselmotoren of centrale verwarming, ook het grote publiek beseft dat dieselwagens op gewone plantenolie milieuvriendelijk kunnen rijden, schrijft Het Laatste Nieuws.
15 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
Tijdens een infodag in de Tiense deelgemeente Kumtich werden vorige zondag de voordelen van koolzaad gedemonstreerd. Niet alleen landbouwers zien in dat zij dit zaad kunnen telen als energiebrandstof voor dieselmotoren of centrale verwarming, ook het grote publiek beseft dat dieselwagens op gewone plantenolie milieuvriendelijk kunnen rijden, schrijft Het Laatste Nieuws.

"Koolzaad werd tijdens de oorlog in België verplicht geteeld voor de Duitse dieselmotoren", zegt Alfons Verlinden van de provinciale landbouwdienst van Vlaams-Brabant. "Vandaag moeten we door schaarste van aardolie en het Kyoto-verdrag zoeken naar hernieuwbare energie. Eén van de mogelijkheden is koolzaad. De plant moet rond september worden gezaaid en rond juli worden geoogst. Het zijn kleine zwarte korreltjes waar 40 tot 50 procent olie in zit. Met onze persen krijgen we er 28 tot 32 procent olie uitgeperst. Na zuivering kan ermee gereden worden".

Het bedrijf Devadder uit Kumtich is sinds 1996 overtuigd van het gebruik van koolzaad. Momenteel heeft het bedrijf een 200-tal hectare koolzaad onder contract rechtstreeks bij de landbouwers. "Het kweken van koolzaad is voor landbouwers een extra bron van inkomsten, naast tarwe en bieten", zegt Jacques Devadder. "Wij geloven er sterk in dat op termijn de vraag naar koolzaadolie groter zal zijn dan het aanbod. Wij willen alvast investeren in de opslag van koolzaad".

Joost Merckx uit Tielt-Winge verkoopt omgebouwde tractoren. Hij paste twee trekkers aan op plantaardige olie, beiden voor Bos & Groen. Maar hij wordt toch nog met een aantal moeilijkheden geconfronteerd. "Er is vandaag geen Europese norm voor plantaardige brandstof, zoals die er wel is voor minerale diesel. Zolang er geen eenduidige norm is, zal geen enkele motorenfabrikant toelating geven hun motor aan te passen".

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek