VLAM erkent 100ste verkooppunt hoeveproducten
nieuwsVLAM startte het een half jaar geleden met het initiatief. Erkende verkooppunten van hoeveproducten zijn landbouwbedrijven die hun producten rechtstreeks aan de consument verkopen. De bedrijven moeten echter aan een aantal voorwaarden voldoen inzake hygiëne, productiewijze en klantvriendelijkheid. In ruil voor een financiële bijdragen krijgen ze promotiemateriaal toegestuurd, waaronder een boerderijbord.
Het GfK-consumentenpanel voerde in opdracht van VLAM onderzoek uit naar de verkoop op de hoeve. Volgens GfK kochten 20 procent van de Belgische gezinnen vorig jaar minstens één keer voedingsproducten op een boerderij. In Vlaanderen kopen gevoelig meer mensen op de hoeve, namelijk 25 procent. De gemiddelde Belgische hoevekoper besteedde vorig jaar 123 euro op de boerderij, verdeeld over acht aankopen. De totale omzet van de boerderijverkoop in België daalde in 2005 met 11,8 procent tot 107,9 miljoen euro.
Vorig jaar bedroeg het aandeel van de boerderijverkoop in de totale voedingsdistributie 0,6 procent. De meest verkochte productcategorieën waren eieren, aardappelen, groenten en fruit. De grootste groep kopers woonde in West- en Oost-Vlaanderen en is ouder dan 40 jaar. De hoeveaankopen situeerden zich vooral naar het einde van de week en in het weekend.