nieuws

Telers planten jaarlijks een miljoen Conference-bomen

nieuws
Het afgelopen decennium plantten de Belgische fruittelers een miljoen perenbomen per jaar, haast allemaal Conférence. De motivatie voor de fruittelers zijn de goede prijzen. Appelen boeren achteruit. Jonagold wordt massaal gerooid. Die evolutie blijkt uit een enquête die de Sint-Truidense Studiekring Guvelingen bij telers hield. Opzet was het plant- en rooigedrag in het seizoen 2005-2006 te volgen.
15 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
Het afgelopen decennium plantten de Belgische fruittelers een miljoen perenbomen per jaar, haast allemaal Conférence. De motivatie voor de fruittelers zijn de goede prijzen. Appelen boeren achteruit. Jonagold wordt massaal gerooid. Die evolutie blijkt uit een enquête die de Studiekring Guvelingen bij telers hield. Opzet was het plant- en rooigedrag in het seizoen 2005-2006 te volgen.

De trend die zich de vorige jaren aftekende, zet zich door. 36 procent van de nieuwe aanplantingen waren peren. België wordt dus meer en meer een perenland. De Belgische peren zijn gewild in het buitenland. "Groot-Brittannië neemt vooral de betere kwaliteit af, maar het grootste deel van de export is voor de voormalige Oostbloklanden bestemd", zegt Eddy Leclere, voorzitter van de Studiekring Guvelingen, in De Standaard.

De fruittelers vrezen dat ze op termijn het slachtoffer zullen worden van een te eenzijdige aanplant van Conférence. Er wordt daarom druk gezocht naar een opvolger, want aan het Conférence-verhaal zal ooit een einde komen. Het veredelingsbedrijf Better3Fruit uit Leuven sloot met het Tsjechische Sempra Litomerice een samenwerkingsverband af voor de veredeling van peren. "Zo'n veredelingsproces duurt 15 tot 20 jaar. In eerste jaar beginnen we met dertigduizend kruisingen. Na 14 jaar levert dat één tot drie nieuwe rassen op. Het ontwikkelen van een topras kost tot drie miljoen euro", zegt Willy Dillen, algemeen directeur van Better3Fruit.

Van de vorig jaar gerooide oppervlakte is 63 procent Jonagold. Bij de aanplantingen van dit jaar bestaat maar 15 procent uit Jonagold en mutanten. In 36 procent van de gevallen zijn nieuwe rassen geplant. Meer dan de helft daarvan is de nieuwe variëteit Kanzi. "Het is duidelijk dat Jonagold op de terugweg is. Maar het ras heeft nog niet afgedaan en wordt door de consument nog steeds gevraagd", weet Leclere. Bij de keuze van zijn aanplanting laat de Belgische fruitteler zich voornamelijk leiden door de wensen van de fruithandelaar en het advies vanuit de veilingen. Ook de boomtelers hebben een belangrijke invloed, zo leert het onderzoek nog.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek