nieuws

Marktaandeel van discounters blijft toenemen

nieuws
Het marktaandeel van de discount-supermarkten is vorig jaar opgelopen van 30,5 naar 31,2 procent, met vooral een sterke prestatie van de soft discount. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen die De Standaard dinsdag publiceert.
7 september 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
Het marktaandeel van de discount-supermarkten is vorig jaar opgelopen van 30,5 naar 31,2 procent, met vooral een sterke prestatie van de soft discount. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen die De Standaard dinsdag publiceert.

2003 was een goed jaar voor de Belgische voedingshandel. De Belgen gaven in totaal 18,2 miljard euro uit. Dat is een toename met 4,9 procent tegenover 2002. De jarenlange trend naar minder en grotere winkels zette zich gewoon door. De meeste van de 141 verdwenen winkels waren van het allerkleinste type. Meer dan 80 procent van de nieuw geopende winkels behoren tot de grootdistributie en, in mindere mate, de hard discounters Aldi en Lidl.

De andere ophefmakende trend in voedingsland, de opmars van de discounters, was vorig jaar ook nog aan de orde. Ondanks een lichte daling van het aantal discount-winkels zag deze groep haar marktaandeel verder toenemen. Er is wel een opvallend verschil waar te nemen tussen soft discounters zoals Colruyt en Profi en hard discounters zoals Aldi en Lidl.

De soft discounters zag het aantal verkooppunten met liefst 17,5 procent dalen, maar verhoogde toch zijn marktaandeel van 18,1 tot 18,4 procent.. De hard discount zag zijn marktaandeel stijgen van 12,4 tot 12,8 procent, maar had dat grotendeels te danken aan een uitbreiding van het aantal winkels met bijna 10 procent. Vooral het Duitse Lidl investeerde de voorbije maanden sterk in de uitbreiding van zijn winkelpark.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek