Marktaandeel van discounters blijft toenemen
nieuws2003 was een goed jaar voor de Belgische voedingshandel. De Belgen gaven in totaal 18,2 miljard euro uit. Dat is een toename met 4,9 procent tegenover 2002. De jarenlange trend naar minder en grotere winkels zette zich gewoon door. De meeste van de 141 verdwenen winkels waren van het allerkleinste type. Meer dan 80 procent van de nieuw geopende winkels behoren tot de grootdistributie en, in mindere mate, de hard discounters Aldi en Lidl.
De andere ophefmakende trend in voedingsland, de opmars van de discounters, was vorig jaar ook nog aan de orde. Ondanks een lichte daling van het aantal discount-winkels zag deze groep haar marktaandeel verder toenemen. Er is wel een opvallend verschil waar te nemen tussen soft discounters zoals Colruyt en Profi en hard discounters zoals Aldi en Lidl.
De soft discounters zag het aantal verkooppunten met liefst 17,5 procent dalen, maar verhoogde toch zijn marktaandeel van 18,1 tot 18,4 procent.. De hard discount zag zijn marktaandeel stijgen van 12,4 tot 12,8 procent, maar had dat grotendeels te danken aan een uitbreiding van het aantal winkels met bijna 10 procent. Vooral het Duitse Lidl investeerde de voorbije maanden sterk in de uitbreiding van zijn winkelpark.