nieuws

Eieren en melk zijn de populairste bioproducten

nieuws
Om bioboeren inzicht te geven in consumentengedrag, lanceerde ketenorganisatie BioForum een enquête bij regelmatige kopers van biologische voedingsmiddelen. Zij trekken meestal naar biowinkels en supermarkten voor de biologische variant van vooral groenten, fruit, eieren en melk. Het prijsverschil met gangbare producten vormt de grootste drempel om meer bio te kopen, zo blijkt.
19 maart 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:04

Om bioboeren inzicht te geven in consumentengedrag, lanceerde ketenorganisatie BioForum een enquête bij regelmatige kopers van biologische voedingsmiddelen. Zij trekken meestal naar biowinkels en supermarkten voor de biologische variant van vooral groenten, fruit, eieren en melk. Het prijsverschil met gangbare producten vormt de grootste drempel om meer bio te kopen, zo blijkt.

Via een enquête op de website ‘Bio Mijn Natuur’ peilde BioForum Vlaanderen naar de motivaties en het koopgedrag van bioconsumenten. Bijna 2.300 regelmatige consumenten van bioproducten gaven hun mening. Onder hen vooral vrouwen (76%) die veelal hoger geschoold zijn. De meest gebruikte aankoopkanalen zijn biowinkels en supermarkten, terwijl 16,3 procent van de respondenten ook regelmatig op de boerderij koopt.

Bijna 60 procent van de bioconsumenten koopt altijd biologische in plaats van gangbare eieren. “Ook melk is zo een uitverkoren product waarbij 45 procent van de bevraagden altijd kiest voor bio”, merkt BioForum op. Ook groenten (38,7% altijd biologisch en 43,4% vaak) en fruit (31,8% altijd en 43% vaak) doen het goed. Daarna volgen producten zoals thee, pasta, rijst, kaas, broodbeleg en fruitsap.

Vlaams volksvertegenwoordiger Karlos Callens (Open VLD) herinnert er aan dat de totale bestedingen voor bioproducten in Vlaanderen met 11 procent stegen in 2009 en zelfs met 20,1 procent in 2010. Ook voor 2011 zet de groei zich voort, maar trager. Op basis van de eerste drie kwartalen stegen de biobestedingen in Vlaanderen met drie procent tegenover dezelfde periode in 2010. Ondanks de groei in de bestedingen, blijft het marktaandeel van bio met 1,2 procent bescheiden. “Er zit dus nog groeimarge op bioproductie in Vlaanderen”, besluit Callens.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek