Dubbeldoelkoeien in landschap van Open Monumentendag

'Van nature een monument'. Dat was zondag het thema van de Open Monumentendag 2004. Op het landbouwbedrijf In de Zon van Dirk Rummens en An Vandepoel leerden honderden bezoekers dat er nog levend erfgoed rondloopt in de Vlaamse cultuurlandschappen. Het bedrijf telt namelijk een 120-tal Wit-Blauwe dubbeldoelkoeien.
12 september 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
'Van nature een monument' was het thema van de Open Monumentendag 2004. Op het landbouwbedrijf In de Zon van Dirk Rummens en An Vandepoel leerden honderden bezoekers dat er nog levend erfgoed rondloopt in de Vlaamse cultuurlandschappen. Het bedrijf telt namelijk een 120-tal Wit-Blauwe dubbeldoelkoeien, waarvan gemiddeld 40 koeien gemolken worden.

Deze dieren geven melk, maar zijn ook waardevol voor de slacht. Door de doorgedreven specialisatie in de rundveehouderij is het dubbeldoelras met uitsterven bedreigd. "Onze dieren geven 5 à 6.000 liter melk per jaar", zegt boerin An. "Dus moeten we wat meer dieren houden en dat betekent extra arbeid. Anderzijds kunnen we aan onze klanten wel vlees met toegevoegde waarde leveren".

Samen met 20 andere fokkers in Vlaanderen proberen An en Dirk een Europese erkenning te krijgen voor het vlees van het dubbeldoelras. In afwachting dat dit product het statuut krijgt van Beschermde Oorsprongsbenaming wordt bij Europa een aanvraag ingediend voor een erkenning als streekproduct.

Daarnaast maakt In de Zon ook deel uit van de Hagelandse-Haspengouwse Veeboerencoöperatie. Dat is een netwerk van vijf landbouwbedrijven in het Oost-Brabantse Hageland en het aangrenzende Haspengouw die het merendeel van hun vleesproductie rechtstreeks afzetten bij consumenten van de Voedselteams. De deelnemende bedrijven hebben elk hun specialiteit: rundvee, varkens, schapen, konijnen en kippen en eieren ofwel ander pluimvee.

Naast een uitgebreid assortiment is de duurzame bedrijfsvoering een belangrijk verkoopsargument binnen de coöperatie. In de Zon profileert zich ondermeer met diervriendelijke koematrassen, natuurbeheer, natuurlijke bevallingen en de productie van eigen veevoeder. Met dat verhaal gaan de bedrijfsleiders permanent de boer op. "De dialoog met de consument en andere groepen in de samenleving is voor ons van groot belang", besluit An Vandepoel.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek