Delhaize herpakt zich met kleine omzetstijging
nieuwsHoe klein de groei in ons land ook is, toch buigt dit de negatieve spiraal om waarin Delhaize de laatste negen maanden van vorig jaar was terechtgekomen. Toen daalde de vergelijkbare omzet continu. De omzetstijging verraste de beursanalisten. Zij waren het erover eens dat de daling zich dit jaar zou voortzetten. De Belgische retailmarkt deed het slechter dan die van alle andere EU-landen, de consumenten potten hun geld meer op dan vroeger en de concurrenten van Delhaize openden heel wat nieuwe winkels.
Delhaize zit bovendien al maanden in een prijzenslag verwikkeld met concurrenten Carrefour en Colruyt. Carrefour lijkt zelf in de put te vallen die het voor zijn concurrenten gegraven heeft. De Franse supermarktketen viel met lage prijzen niet enkel Delhaize aan, maar ging ook de strijd aan met prijzenkampioen Colruyt. Een vergissing, zo blijkt uit de eerstekwartaalcijfers van Carrefour, want de totale omzet daalde met 0,6 procent.
De nieuwe cijfers van Delhaize, dat dus verrassend standhoudt, tonen dat Carrefour het grote slachtoffer lijkt te worden. Door de sterke nadruk op lage prijzen lopen klanten sneller een winkel van lageprijzenspecialist Colruyt binnen dan eentje van Carrefour. Naar het als iets duurder bekend staande Delhaize blijven de klanten wel komen. "In ons land was de verkoop tijdens het eerste kwartaal bemoedigend, met een versnelling van onze groei", zegt gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers.
Het management geeft twee verklaringen voor de trendbreuk. Ten eerste blijft Delhaize uitbreiden, met vier nieuwe winkels dit jaar. Ten tweede poogde de supermarktketen haar imago van dure supermarkt van zich af te schudden met de 'Leef zoals je wil'-campagne. De prijs van duizend producten werd verlaagd.
Wereldwijd boekte Delhaize Groep in het eerste kwart een nettoresultaat van 97,3 miljoen euro. De omzet groeide met 11 procent. Dankzij Food Lion verbeterde Delhaize in de Verenigde Staten haar bedrijfswinst met zeven procent en steeg de omzet. Ondanks die positieve resultaten daalde het aandeel Delhaize op Euronext toch met 2,54 procent. De analisten waren teleurgesteld in de verhouding tussen die omzet en de winst, de bedrijfsmarge, op de Amerikaanse markt. De marge steeg wel in de VS, maar niet zoals ze hadden verwacht.