nieuws

Belgische frituur immuun voor gezondheidsrage

nieuws
McDonald's moest noodgedwongen de gezonde kant op, in Nederland wordt de snackindustrie geteisterd door de gezondheidsrage. De grote fabrikanten willen een gezond en actief imago en mikken op andere producten. De Belg wil wel slaatjes bij een hamburgerketen maar de frituur overleeft blijkbaar elke storm. "Frituren en snacks doen het even goed als vroeger", zegt Lucien Decraeye van Navefri, de Nationale Vereniging van Frituristen, in De Morgen.
11 september 2004  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:28
McDonald's moest noodgedwongen de gezonde kant op, in Nederland wordt de snackindustrie geteisterd door de gezondheidsrage. De grote fabrikanten willen een gezond en actief imago en mikken op andere producten. De Belg wil wel slaatjes bij een hamburgerketen maar de frituur overleeft blijkbaar elke storm. "Frituren en snacks doen het even goed als vroeger", zegt Lucien Decraeye van Navefri, de Nationale Vereniging van Frituristen, in De Morgen.

De gezondheidsrage maakt slachtoffers in Nederland. Bedrijven keren zich van ongezonde voeding af, snackbars sluiten massaal de deuren. In het eerste halfjaar verkochten de Nederlandse fastfoodrestaurants 3,6 procent minder kroketten, frieten en frikadellen. De traditionele snackbar op de hoek blijkt nog grotere klappen te krijgen. Nederland wil gezond en stoort zich aan het ongezonde en onhygiënische imago van de friet- en frikadelboer, aldus de snacksector.

In België klinkt een ander verhaal. Het enige Belgische snackbedrijf, Vanreusel in Achel, doet het prima. "Snacks blijven erg populair", aldus de zaakvoerder. "De Belg kan niet zonder zijn cervela en gehaktbal. Onze verkoop stijgt nog altijd, de Belg gaat met plezier minstens één keer per week zondigen in de frituur. Ook wij hebben onderzocht of 'gezondere alternatieven' zouden aanslaan. We hebben het idee moeten later varen".

Volgens Lucien Decraeye, voorzitter van Navefri, de Nationale Vereniging van Frituristen, houden de Belgische frituren goed stand. Van de 4.600 frituren hebben er verleden jaar maar 0,04 procent de deuren moeten sluiten. "Het gehuil over de dalende populariteit van de snack is te verklaren door de schroeiende concurrentie tussen de groothandelaars en het grotere aanbod op de markt. Pita- en andere tenten snoepen wel wat klanten af, maar de frituur verdwijnt nog lang niet niet uit het Belgische landschap, zo luidt het.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek