nieuws

Crisis lokt Belg naar frituur

nieuws
Van de financiële crisis is bij de betere friturist weinig te merken. Veel frituuruitbaters hebben het zelfs over "het beste jaar ooit". "De grote uitgaven worden uitgesteld en daardoor is er meer budget beschikbaar voor het pakje friet, dat al bij al heel betaalbaar blijft", zegt Bernard Lefèvre van de Nationale Federatie van frituristen. Onderzoek van InSites Consulting bevestigt dat 18 procent van de Vlamingen tussen 15 en 65 jaar wekelijks een frituur bezoekt en 55 procent minstens één keer per maand.
11 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
Van de financiële crisis is bij de betere friturist weinig te merken. Veel frituuruitbaters hebben het zelfs over "het beste jaar ooit". "De grote uitgaven worden uitgesteld en daardoor is er meer budget beschikbaar voor het pakje friet, dat al bij al heel betaalbaar blijft", zegt Bernard Lefèvre van Navefri, de Nationale Federatie van frituristen.

"Voor vijf euro heb je goed gegeten in een frituur", beaamt Davy Custers van frituur Breugel in Grote-Brogel bij Peer. "Nu iedereen zo prijsbewust is, maken de mensen allicht sneller de keuze voor een zakje friet dan voor een uitgebreid restaurantbezoek. Ikzelf draai nu de beste omzet in de vijftien jaar dat ik mijn zaak uitbaat".

In deze woelige tijden is de consument op zoek naar zekerheid. Die vindt hij in een goede frituur waar hij weet dat zijn pak friet lekker is. Toch leeft niet bij iedereen het hoeragevoel. Vooral de betere dorpsfrituur boert goed. Volgens onderzoek van InSites Consulting heeft driekwart van de Vlamingen een favoriete frituur. Zo'n 18 procent van de Vlamingen tussen 15 en 65 jaar bezoekt wekelijks een frituur en 55 procent minstens één keer per maand.

De Limburgse horeca-gigant Van Zon bevestigt dat de zaken goed gaan. "Onze frituren zitten in de lift en met de snelheid waarmee het nu gaat, verwachten wij dat het nog een tijdje omhoog gaat", zegt Jan Langens. De commercieel directeur van Van Zon kan de theorie over de nood aan zekerheid wel bijtreden. "We waren ooit bang voor McDonald's en Quick, de kebab-zaken en de brasserieën. Die komen en gaan, maar de frituur blijft altijd bestaan".

Bron: Het Belang van Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek