Crisis lokt Belg naar frituur
nieuws"Voor vijf euro heb je goed gegeten in een frituur", beaamt Davy Custers van frituur Breugel in Grote-Brogel bij Peer. "Nu iedereen zo prijsbewust is, maken de mensen allicht sneller de keuze voor een zakje friet dan voor een uitgebreid restaurantbezoek. Ikzelf draai nu de beste omzet in de vijftien jaar dat ik mijn zaak uitbaat".
In deze woelige tijden is de consument op zoek naar zekerheid. Die vindt hij in een goede frituur waar hij weet dat zijn pak friet lekker is. Toch leeft niet bij iedereen het hoeragevoel. Vooral de betere dorpsfrituur boert goed. Volgens onderzoek van InSites Consulting heeft driekwart van de Vlamingen een favoriete frituur. Zo'n 18 procent van de Vlamingen tussen 15 en 65 jaar bezoekt wekelijks een frituur en 55 procent minstens één keer per maand.
De Limburgse horeca-gigant Van Zon bevestigt dat de zaken goed gaan. "Onze frituren zitten in de lift en met de snelheid waarmee het nu gaat, verwachten wij dat het nog een tijdje omhoog gaat", zegt Jan Langens. De commercieel directeur van Van Zon kan de theorie over de nood aan zekerheid wel bijtreden. "We waren ooit bang voor McDonald's en Quick, de kebab-zaken en de brasserieën. Die komen en gaan, maar de frituur blijft altijd bestaan".
Bron: Het Belang van Limburg