Nederlandse scholieren verrichten vrijwilligerswerk
nieuwsVanaf het schooljaar 2011-2012 moet elke middelbare scholier in Nederland een maatschappelijke stage doorlopen. De maatschappelijke stage houdt in dat jongeren afhankelijk van het soort onderwijs 48 tot 72 uur vrijwilligerswerk verrichten tijdens het schooljaar. Ook de landbouwsector maakt zich op om scholieren te laten kennismaken met het boerenleven en wil 3.000 stageplaatsen realiseren tegen 2011.
Doel van de maatschappelijke stage is leerlingen kennis te laten maken met de samenleving door er een onbetaalde bijdrage aan te leveren. Door zich vrijwillig in te zetten voor de medemens, leveren ze een zinvolle bijdrage aan de samenleving. Leerlingen leren dat de samenleving iets is wat je er met anderen van maakt. De school bepaalt wat wel of niet geschikt is als maatschappelijke stage.
In de toekomst zullen jaarlijks circa 195.000 leerlingen een stageplek moeten vinden. In 2007 heeft de Nederlandse landbouworganisatie LTO een intentieverklaring getekend voor het realiseren van 3.000 maatschappelijke stageplaatsen per jaar vanaf 2011. Ook Biologica, Stichting Educatief Platteland, Nederlands Agrarisch Jongeren Contact (NAJK) en de Vereniging Zorgboeren Nederland hebben zich bereid getoond stageleerlingen te ontvangen.
Via een stage op de boerderij kunnen middelbare scholieren kennismaken met het boerenleven en krijgen ze de kans bij te dragen aan de plattelandsontwikkeling in eigen land. Mogelijke activiteiten zijn onder meer de organisatie van een opendeurdag of boerderijexcursie, een website maken die de landbouwsector kan ondersteunen of meehelpen bij het werk op een zorgboerderij.
De maatschappelijke stage biedt de landbouwsector een mooie kans om jongeren kennis te laten maken met de veelzijdigheid van de sector. Weten waar het voedsel vandaan komt en wie het landschap onderhoudt, is geen vanzelfsprekendheid meer voor de jongeren van vandaag. Door een maatschappelijke stage op een landbouwbedrijf maakt de scholier niet alleen op een leuke manier kennis met de sector, maar wordt de scholier ook betrokken in de maatschappelijke functie die de landbouwer heeft.
De maatschappelijke stage verschilt van de eveneens in het leerplan opgenomen beroepsstage omdat die laatste gericht is op het ontwikkelen van beroepsgerichte kennis en competenties bij commerciële bedrijven of erkende leerbedrijven. De maatschappelijke stage is er voor de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en wordt gevolgd in de non-profitsector of in non-profitprojecten van organisaties. Een stage bij een landbouwbedrijf dient dus een duidelijke maatschappelijk component te bevatten.