nieuws

Nederlandse keten start met diervriendelijk label

nieuws
De Nederlandse supermarktketen Jumbo start in 11 van zijn 75 vestigingen met de verkoop van niet-biologisch, maar diervriendelijk gekweekt varkensvlees. Het vlees wordt verkocht onder de naam Jumbo Bewust en krijgt de steun én het logo van de Nederlandse Dierenbescherming. Met dit proefproject wil Jumbo het gat vullen tussen de kleine biologische markt en de grote gangbare markt. Het vlees zal zo'n 15 tot 20 procent meer kosten dan 'gangbaar' vlees.
19 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
De Nederlandse supermarktketen Jumbo start in 11 van zijn 75 vestigingen met de verkoop van niet-biologisch, maar diervriendelijk gekweekt varkensvlees. Het vlees wordt verkocht onder de naam Jumbo Bewust en krijgt de steun van de Nederlandse Dierenbescherming. Met dit proefproject wil Jumbo het gat vullen tussen de kleine biologische markt en de grote gangbare markt. Het vlees zal zo'n 15 tot 20 procent meer kosten dan 'gangbaar' vlees.

Het varkensvlees is vooralsnog afkomstig van één varkenshouderij uit Ulestraten. Varkenshouder Raymond Cobben is er overgeschakeld op het Canadian Bedding-systeem. Dat is gebaseerd op stallen met meer ruimte per varken dan in de gangbare varkenshouderij. Bovendien ligt er zaagsel op de vloer. "De dieren kunnen wroeten en liggen comfortabeler", legt Cobben uit. "Het is ook milieuvriendelijker, want de ammoniakemissie is bij dit stalsysteem lager".

Cobben investeerde zo'n 150.000 euro in zijn varkensstal met voedercomputer en ventilatie. "Eindelijk worden mijn inspanningen beloond", zegt hij, nu het vlees van zijn bedrijf met toegevoegde waarde in de winkel ligt. De varkenshouder wil niet zeggen hoeveel geld hij extra ontvangt per kilo. "Het is meer dan enkele centen, maar ik heb dan ook gevochten om er een meerprijs voor te krijgen. Ik heb er ook meer werk aan".

De Dierenbescherming is vanaf het begin betrokken bij het project. Op de verpakking van het vlees komt het logo van de organisatie te staan. "Dit wil niet zeggen dat wij de biologische veehouderij laten vallen", zegt woordvoerder Niels Dorland. "Maar wij verwachten van dit soort verbeteringen in de gangbare veehouderij meer dan van blijven hameren op biologische producten bij de consument". De Dierenbescherming is vooral blij met de welzijnswinst die Jumbo Bewust oplevert. "Nu is het aan de consument om het waar te maken", luidt het bij de organisatie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek