"Materiële ondersteuning thuisverkoop kan beter"
nieuwsHet Meetjeland wil zich graag profileren als een regio met culinaire smaak. "De thuisverkoop is niet toevallig een belangrijke nevanactiviteit voor veel landbouwbedrijven in deze regio", bevestigt Didier Huygens van de vzw Vorm. Om de positioneren van de hoeveproducten beter te kennen, is een uitgebreid onderzoek met drie luiken aan de gang.
In de eerste plaats werd aan 27 hoeveproducenten een 'mystery visit' gebracht. Daaruit blijkt dat het productaanbod en de menselijke aspecten van de dienstverlening goed scoren. Toch zijn op een aantal bedrijven nog forse verbeteringen mogelijk op het vlak van infrastructuur en promotie. "Op een aantal verkooppunten worden de producten verkocht in een donkere schuur of een weinig aantrekkelijk bijgebouwtje", legt Huygens uit.
Daarnaast ontbreken vaak ook prijsaanduidingen, nergens worden proevertjes aangeboden en zowel winkel- als productpromotie zijn erg schaars. Slechts weinig hoeves bezitten een afgebakende parking en een fietsenreken is ook slechts zelden te bespeuren. "Het komt er op aan dat hoeveproducenten door een ruimere informatieverstrekking de klantenbinding verstevigen", zegt Huygens.
Naast de mystery visits bevat het onderzoek ook een consumentenbevraging via 250 enquêtes en er werd nagegaan of er meer grootschalige afzetkanalen zijn voor hoeveproducten. "Het officiële rapport is nog niet klaar, maar de grote lijnen zijn bekend", verklapt Huygens. "Volgens de individuele consumenten genieten de hoeveproducten een hoge waardering en mogen ze zelfs wat meer kosten. Maar de grotere afzetkanalen zijn echte prijskopers. Enkel de lokale kruidenier en de catering bieden perspectief. Op voorwaarde dat de prijs laag genoeg is en er voldoende continuïteit van levering kan gegarandeerd worden".
Het onderzoek werd uitgevoerd in Assenede, Eeklo, Maldegem, Kaprijke en Sint-Laureins, met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de Vlaamse Gemeenschap en het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Informatie en reacties via ondernemers@stad-platteland.be