"Kinderen beslissen steeds vaker wat de pot schaft"
nieuwsSamen met marketingmanager An Louwagie van Wegener DM organiseert Nathalie Bekx een grootschalige enquête van consumenten uit alle leeftijdscategorieën over hun winkelgedrag. Vooruitlopend op de studie maakt Bekx in De Morgen gewag van tien trends. Opmerkelijk is niet alleen dat de kroost steeds meer bepaalt wat er gegeten wordt. Jonge mensen zijn het meest bezorgd over hun gezondheid, maar besteden tegelijkertijd de minste aandacht aan gezonde voeding.
Driekwart van de Belgen besteedt minder dan zestig minuten per dag aan het bereiden van de maaltijden en de meerderheid weet niet hoelang aardappelen moeten koken vooraleer ze gaar zijn. Een op de vier maaltijden eten we rechtstaand, anders zoeken we steeds vaker het gezelschap op van tv of computer. Het staat allemaal in schril contrast met de spectaculaire toename in de verkoop van kookboeken. "Noem het gerust 'gastroporno'", zegt Nathalie Bekx. "Mensen gebruiken die kookboeken enkel om door te bladeren en vol zin naar de prentjes te kijken, niet omdat ze die recepten zelf willen uitproberen".
De senioren van tegenwoordig stellen steeds meer eisen aan voedsel. Ze willen smaakvolle, verrassende en gezonde ingrediënten op hun bord. Bovendien zien ze voeding als de manier bij uitstek om langer gezond te blijven. Dat verklaart volgens Beckx het succes van functionele voeding: eten waardoor we ons mooier en gezonder voelen. "Senioren slaan steeds vaker het ontbijt over. Ze kiezen ervoor om langer uit te slapen en om de dag te beginnen met een uitgebreide brunch. Daarbij horen vers geperst fruitsap en yoghurt met actieve bifidus", zegt Bekx.
Het aantal diabetespatiënten stijgt, net als het aantal mensen met overgewicht. Dus kiezen consumenten vaker voor een suikervrij menu. Maar Belgen hebben genoeg van de traditionele dieetrepen. In plaats daarvan zijn we op zoek naar een uitgebalanceerde suiker- en zoutvrije voeding.
Bron: De Morgen