nieuws

Verkoop bioproducten groeit met 2,1 procent

nieuws
Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende in 2005 een omzetstijging van 2,1 procent. Deze omzetgroei is te danken aan een groeiend aantal kopers en enkele sterk groeiende plantaardige segmenten zoals brood, deegwaren en ontbijtgranen. In 2005 kocht 70 procent van de Belgische bevolking wel eens een bioproduct. In 2004 was dit 69 procent. Dat blijkt uit GfK-cijfers die VLAM bekendmaakte.
23 maart 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende in 2005 een omzetstijging van 2,1 procent. Deze omzetgroei is te danken aan een groeiend aantal kopers en enkele sterk groeiende plantaardige segmenten zoals brood, deegwaren en ontbijtgranen. In 2005 kocht 70 procent van de Belgische bevolking wel eens een bioproduct. In 2004 was dit 69 procent. Dat blijkt uit GfK-cijfers die VLAM bekendmaakte.

Het totale marktaandeel van de biologische voeding bedroeg vorig jaar 1,4 procent. De bio-omzet groeide vorig jaar met 2,1 procent, terwijl de totale voedingsomzet slechts met 0,5 procent toenam. De bestedingen aan bioproducten per kopend gezin bleven vorig jaar stabiel op 65 euro.

Biogroenten blijven met een aandeel van 21 procent veruit de belangrijkste categorie binnen de totale biologische voedingskort. Het belang van biologisch vlees en gevogelte neemt verder af. Deze producten scoorden in 2001 en 2002 goed dankzij de verschillende voedselcrisissen, maar volgens VLAM is het vertrouwen intussen opnieuw hersteld en neemt dit effect af. Biobrood is een sterke groeier. Het zag zijn marktaandeel jaarlijks toenemen van 7 procent in 2000 naar bijna 14 procent in 2005.

Het GfK-onderzoek toont aan dat een biokoper een intensieve koper is die gemiddeld 4 à 5 procent meer besteedt aan algemene voeding in vergelijking met de gemiddelde Belg. Meestal gaat het hier om welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden. Relatief gezien ligt het marktaandeel van bio het hoogst bij oudere alleenstaanden en welgestelde gepensioneerden. De welgestelde huishoudens met kinderen bieden een enorm potentieel voor bioproducten. Zij zijn immers verantwoordelijk voor 28 procent van de totale versomzet maar betekenen slechts 22 procent van de totale bio-omzet.

De stijging van het aandeel van de supermarkten in de verkoop van biologische versproducten werd in 2005 afgeremd doordat de bioconsument de weg naar de hoeve en de markt teruggevonden heeft. De supermarkten behouden wel het grootste marktaandeel. 60 procent van de omzet aan biologische voeding wordt via dat kanaal gerealiseerd. Toch blijft het aandeel van de supermarkten aanzienlijk lager voor biologische producten in vergelijking met de totale markt van voeding en dagelijkse producten waar de supermarkt uitkomt op 85 procent.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek