Vlaamse biowinkels overleven dankzij samenwerking
nieuwsIn Duitsland sluiten jaarlijks 40 tot 50 biowinkels. De consument kan er zijn volkorennoedels, tofu-worsten, aloë-vera-gel, granaatappelextract of jojoba-peeling net zo goed in de bio-discounter, de supermarkt, apotheek of drogisterij kopen. Natuurvoedingswinkels die in Duitsland willen overleven, hebben een verkoopsoppervlakte van 120 vierkante meter en een jaaromzet van 350.000 euro nodig. Bekende biomerken zeggen hun exclusiviteitscontract met de kleine winkels op en worden ook in de supermarkten verdeeld.
Ook in Vlaanderen trekken supermarktketens als Delhaize resoluut de kaart van de bio- en gezondheidsproducten. "De sluiting van kleine winkels is er hier ook geweest, maar wij hebben ze tijdig kunnen counteren door samenwerkingsverbanden en doorgedreven professionalisering", vertelt Marianne Vergeyle van de overkoepelende vereniging BioForum Vlaanderen. "Onze natuurvoedingswinkels hebben zich verenigd in ketens als Bioshop, Biofresh en Origin'O. Er blijven individuele geranten aan het roer staan, maar door structureel samen te werken kunnen zij de concurrentie van de supermarkten de baas. Vandaag vallen er in Vlaanderen nauwelijks biowinkels weg".(GL)
Bron: Gazet van Antwerpen