Verkoop Max Havelaar-bananen steeg in 2004 met 50%
nieuwsVoornaamste redenen voor de forse groei zijn de verhoogde kennis over eerlijke handel, een goede distributie en een verlaging van de prijs door de warenhuisketens. Vier verschillende merken verkopen Max Havelaar-bananen in de winkels van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Cora, Match, GB en bio-en wereldwinkels. Het marktaandeel van Max Havelaar-bananen bereikt daarmee 4 procent.
In 2004 werd 861 ton koffie met het Max Havelaar-keurmerk verkocht, een stijging met 7 procent tegenover 2003. Ook andere producten zoals cacao, thee, vruchtensap, suiker en rijst deden het goed tot heel goed, aldus de keurmerkorganisatie.
De consument kan vandaag kiezen tussen 179 producten (een stijging van 34 procent tegenover 2003) van 38 merken (een stijging met 46 procent tegenover 2003) waarop het logo Max Havelaar staat, een stijging met 34 procent tegenover 2003. Ook de kennis van het begrip eerlijke handel is fors gegroeid: uit een peiling eind december bleek dat 58 procent van de Belgen weet wat fairtrade is. Dat is een stijging met 50 procent tegenover het jaar daarvoor.
Bron: Belga