Utz Kapeh bezig aan verovering van koffiemarkt
nieuwsDe vergelijking met Max Havelaar ligt voor de hand. Utz Kapeh profileert zichzelf als aanvulling op dat eerlijke koffie-label. Adjunct-directeur Lucas Simons: "Max Havelaar probeert iets te doen aan de situatie van de kleine boeren. Het is gegroeid vanuit armoedebestrijding. Maar we zien dat Max Havelaar slechts 2 procent van de mensen bereikt. Het is dus ook maar een oplossing voor 2 procent van de koffieproducenten. Wij willen dat ook de overige koffie op een verantwoorde manier wordt geproduceerd. We zijn dus een aanvulling op fair trade-koffie en geen concurrent".
Utz Kapeh bestaat nog geen vier jaar, maar is nu al groter dan Max Havelaar. In Nederland wordt 25 procent van de koffie gecertificeerd door Utz Kapeh. Zo is de huismerk-koffie van Albert Heijn door Utz Kapeh gecertificeerd. In België ligt het marktaandeel naar schatting op iets minder dan 5 procent. Bijna alle koffie van het Delhaize-huismerk is door de organisatie gecertificeerd. Douwe Egberts verwerkt 10 procent Utz Kapeh-koffie in zijn blends. Rombouts heeft deze week een contract getekend en zal in de toekomst Utz Kapeh-koffie gaan verkopen.
Utz Kapeh werkt niet met een gegarandeerde prijs, zoals Max Havelaar. Koffieproducenten moeten wel voldoen aan een aantal minimumeisen, zoals een oordeelkundig gebruik van bestrijdingsmiddelen, respect voor de arbeidsnormen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en indien nodig een minimaal aanbod van scholing en gezondheidszorg voor het personeel. "Noem het maar professioneel plantage-management", zegt Simons. De koffie die op die manier tot stand komt, kan tegen een hogere prijs verkocht worden.
Momenteel wordt er in zestien landen Utz Kapeh-koffie geproduceerd. Branders in zeventien landen kopen de koffie. In sommige landen, zoals Guatemala, overtreft de vraag het aanbod. Dat plaatst de producenten in een sterkere positie.
Meer informatie: Utz Kapeh
Bron: De Standaard