nieuws

Nieuwe topman voor verdere herstructurering Carrefour

nieuws
Op basis van winkeloppervlakte is het marktaandeel van Carrefour in België verleden jaar verder gedaald tot 29,7 procent. De marktleider moet het initiatief laten aan concurrenten als Colruyt, Aldi en Lidl. Topman Gilles Roudy, die maandag zijn opvolger Marc Oursin voorstelde, gaat er evenwel van uit dat het strategisch plan werkt. "De prijsdalingen zetten zich in de distributie onverminderd door. De deflatie drukt op de rentabiliteit. Maar daar laten wij ons niet door afschrikken", luidt het.
23 mei 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:57
Op basis van winkeloppervlakte is het marktaandeel van Carrefour in België verleden jaar verder gedaald tot 29,7 procent. De marktleider moet het initiatief laten aan concurrenten als Colruyt, Aldi en Lidl. Topman Gilles Roudy, die maandag zijn opvolger Marc Oursin voorstelde, gaat er evenwel van uit dat het strategisch plan werkt. "De prijsdalingen zetten zich in de distributie onverminderd door. De deflatie drukt op de rentabiliteit. Maar daar laten wij ons niet door afschrikken", luidt het.

"Dat wij marktaandeel verliezen, heeft deels te maken met het feit dat wij in vergelijking met onze concurrenten veel minder nieuwe winkels hebben geopend. Daardoor ga je nu eenmaal achteruit", zegt Gilles Roudy, uitvoerend directeur van Carrefour Belgium. Roudy laat na amper 22 maanden het initiatief aan een andere Fransman, Marc Oursin, die de herstructurering van Carrefour Belgium moet voortzetten.

Ondanks de negatieve cijfers is Roudy ervan overtuigd dat Carrefour op de juiste lijn zit. "We hebben eerst gezorgd voor een interne sanering. Niet-rendabele winkels werden gesloten, andere werden herschikt. We hebben vervolgens een rentabiliseringsobjectief vooropgezet. Carrefour Belgium zat in het rood, maar intussen kleuren de cijfers positief. We zijn nu aan een derde fase bezig, die van de expansie. Vorig jaar hebben we 29 nieuwe vestigingen geopend. Daaronder een supermarkt in Oudenaarde, maar vooral veel kleine buurtwinkels, zoals GB Express of GB Contact".

In Evere is men er daarom van overtuigd dat het offensief de komende maanden vruchten zal afwerpen. "We moeten niet overhaast te werk gaan, maar stap voor stap", herhaalt Roudy. De komende maanden opent Carrefour minstens dertig bijkomende vestigingen, vooral buurtwinkels. Ook de inbreng van de dertien onlangs overgenomen winkels van Het Centrum zal de marktpositie van de groep versterken.

Carrefour wordt intussen bijna onafgebroken geconfronteerd met sociale conflicten. "Le mal belge, het Belgisch probleem", zegt Roudy daarover. Toch gaat het volgens hem om acties die meestal niet specifiek Carrefour viseren, maar geïnspireerd zijn door algemene Belgische thema's, zoals het Generatiepact. "Maar wij proberen de dingen in de kern op te lossen door sociaal overleg, zoals recentelijk in Oudergem en Drogenbos".

Bron: Gazet van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek