Nederland heeft voortaan goedkoopste supermarkten
nieuwsVolgens directeur Laurens Sloot van het Nederlandse Erasmus Food Management Instituut wordt dat veroorzaakt door de beperkte groei die supermarkten de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, in combinatie met een uitbreiding van het vloeroppervlak. "Als je de omzetgroei van Nederlandse supermarkten in de afgelopen zes jaar corrigeert naar bevolkingsgroei en inflatie, hou je een stabiele lijn over", aldus Sloot.
Gemiddeld besteden Nederlandse consumenten bijna 1.500 euro aan boodschappen, zo'n 1.000 euro minder dan consumenten in Groot-Brittannië. UIt de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het prijsniveau in Nederland even hoog is als aan het begin van 2003, het jaar waarin de prijzenoorlog losbarstte. Volgens Sloot kunnen levensmiddelen een flinke groei doormaken als ze beter zouden inspelen op de trend van een gezond en vitaal leven. Daartoe moeten fabrikanten hun innovatiebudgetten verdubbelen, vindt hij.
Bron: Agrarisch Dagblad