Le Pain Quotidien zet wereldwijde groei verder
nieuwsHet Belgische 'Le Pain Quotidien' is uitgegroeid tot een heuse multinational. Wereldwijd stelt de groep 900 mensen tewerk, en het afgelopen jaar openden acht nieuwe zaken in het buitenland de deuren: vier in de VS, drie in het Midden-Oosten (waaronder Beiroet en Koeweit) en één in Londen.
Stichter Alain Coumont, afkomstig uit een kruideniersfamilie van Hoei, werkte vroeger als kok in het Brusselse Café De Dôme. "Ik bestelde het brood bij twee bakkers aan de Grote Markt, maar was daar niet echt tevreden over. Ik begon dan maar zelf brood te bakken met zuurdesem voor het restaurant en de overschot verkocht ik. De vraag naar dat brood werd echter steeds groter zodat ik moest kiezen. Ik heb mijn hart gevolgd en me voltijds op het bakken gestort".
Volgend jaar telt Le Pain Quotidien 58 zaken: 22 in België, maar ook in wereldsteden als Los Angeles, New York en Londen. Vanwaar dat internationale succes? "Omdat Le Pain Quotidien die wereldsteden laat kennismaken met een beetje boerderij en een stukje platteland. Elke vestiging blijft een bakkerij, waar men toevallig ook kan neerzitten om een ambachtelijke boterham, soep of salade op te peuzelen. Eenvoud en kwaliteit, daar houdt toch iedereen van?"
"Ook het feit dat we uitsluitend met bioproducten werken verklaart het succes. Oké, klanten betalen enkele procentjes meer, maar ze krijgen gegarandeerd gezond voedsel in de plaats. En ze appreciëren dat. Le Pain Quotidien geen grote reclamebudgetten spendeert. De klant doet met zijn mond-tot-mondreclame al genoeg".
Meer informatie: Le Pain Quotidien
Bron: Het Laatste Nieuws