InBev krijgt geen boete wegens kartelvorming
nieuwsDe Nederlandse brouwers en het toenmalige Interbrew coördineerden in de periode van 1996 tot 1999 de prijzen en prijsverhogingen op de Nederlandse biermarkt. Ze hielden geheime bijeenkomsten op het niveau van het topmanagement om de prijzen in de horeca en de supermarkten op elkaar af te stemmen en klanten te verdelen. Die praktijken zijn in strijd met de Europese concurrentieregels.
De Nederlandse eurocommissaris voor Concurrentie Neelie Kroes bedenkt Heineken met een geldboete van 219 miljoen euro. Grolsch en Bavaria moeten respectievelijk 31,6 en 22,8 miljoen euro ophoesten. "Het is onaanvaardbaar dat de belangrijkste aanbieders samenspanden om de prijzen te verhogen en de markt onder elkaar te verdelen. Het topmanagement van deze bedrijven wist heel goed dat hun handelwijze illegaal was, maar toch gingen zij er mee door en probeerden zij alle sporen uit te wissen", verklaarde Kroes woensdag.
De Commissie onderzoekt al jaren kartelvorming op de Europese biermarkten. Nadat ze in het begin van dit decennium een kartel op de Belgische markt aan het licht bracht, erkende Inbev in ruil voor een clementieregeling dat het bedrijf ook bij kartels op andere Europese markten betrokken was. Inbev gaf de Commissie informatie die eerder ook al resulteerde in veroordelingen van kartels op de Franse en de Luxemburgse markt. Onderzoek in Italië leverde niets op.
De veroordeling van de Belgische biermarkt dateert van 2001. Het toenmalige Interbrew en het Franse Danone, dat Alken-Maes in handen had, moesten een gezamenlijke boete van 91 miljoen euro betalen omdat ze tussen 1993 en 1998 kartel hadden gevormd op de Belgische markt. Die veroordeling is intussen ook al bevestigd voor het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.
Kroes voert sinds haar aantreden in 2004 een echte kruistocht tegen kartels. Dit jaar deelde de Nederlandse commissaris al voor meer dan twee miljard euro aan geldboetes uit. De meest in het oog springende veroordeling was die van een kartel van fabrikanten van liften en roltrappen. Ze moesten een recordboete van bijna 1 miljard euro slikken.
Bron: Belga