nieuws

Flandria-groenten 408 miljoen euro waard op veilingen

nieuws
Op de Vlaamse veilingen is de omzet van de voornaamste Flandria-groenten vorig jaar met 9,5 procent gestegen in vergelijking met 2005. Dat maakte Lava-directeur Maarten De Moor bekend. In totaal boekten de Flandria-groenten op de zes Lava-veilingen in Vlaanderen een omzet van bijna 408 miljoen euro. Dit jaar gaat het Flandria-keurmerk zich meer focussen op de gezondheidsbevorderende stoffen die groenten bevatten. Er zullen ook meer producten in in kleinverpakking aangeboden worden op de Lava-veilingen.
16 februari 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
Op de Vlaamse veilingen is de omzet van de voornaamste Flandria-groenten vorig jaar met 9,5 procent gestegen in vergelijking met 2005. Dat maakte Lava-directeur Maarten De Moor bekend. In totaal boekten de Flandria-groenten op de zes Lava-veilingen in Vlaanderen een omzet van bijna 408 miljoen euro.

De Lava-veilingen groeperen de volledige groentenproductie voor de versmarkt. Over het algemeen steeg de omzet van de meeste Flandria-producten. Zo steeg de omzet van prei vorig jaar met 47,4 procent in vergelijking met een jaar eerder tot bijna 40 miljoen euro. De omzet van witloof steeg op de Lava-veilingen met 11,3 procent tot meer dan 53 miljoen euro. Enkel voor serresla werd er een belangrijke daling van de omzet vastgesteld. In vergelijking met 2005 daalde de omzet met 17,7 procent tot iets meer dan 47 miljoen euro. Het Flandria-product dat in 2006 de grootste omzet opleverde zijn de losse tomaten, met een omzet van meer dan 84 miljoen euro (+2,3 procent).

"De hogere prijzen van 2006 voor groenten als prei, koolsoorten en knolselderij waren vooral het gevolg van de grillige weersomstandigheden", zei De Moor. "In de wintermaanden zorgde de strenge koude in grote delen van Europa voor een grote internationale vraag naar Flandria-producten als prei, veldsla en knolselderij. In België zelf leidde het grillige weer tot een productieverlies in bloemkool, spruiten en witloofwortels", aldus de directeur.

In 2007 gaat het Flandria-keurmerk zich meer focussen op de gezondheidsbevorderende stoffen die groenten bevatten. Er zullen ook meer producten in in kleinverpakking aangeboden worden op de Lava-veilingen. "Die kleinere verpakkingen spelen in op de vraag van de consument. Begin 2007 hebben we reeds een belangrijke stap gezet in de kleinverpakking van witloof", aldus De Moor.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek