Dure kanzi snelst groeiende appel op Europese markt
nieuwsIn de fruitsector proberen ze al jaren een nieuwe succesappel te ontwikkelen. Want de gouden jaren van de jonagold zijn al heel lang voorbij, ook al blijft de bicolore appel populair bij de telers. Met kanzi zouden ze wel eens over een mooi alternatief kunnen beschikken. "We moeten vooral blij zijn omdat kanzi in België is ontwikkeld", zegt Renaat Kuipers. "Dit jaar hadden we 1 miljoen kilo, maar dat zal snel stijgen. Volgend jaar verwachten we een verdubbeling. In het totale plaatje van de veiling zijn die kilo's goed voor 1 procent van de omzet, peanuts dus. Volgend jaar gaan we naar 2 procent en de omzet zal blijven toenemen", aldus de veilingdirecteur.
Kanzi is ontwikkeld door Better3Fruit, een spin-off van de K.U.Leuven waarin Veiling Haspengouw - via EFC - ook aandelen heeft. Met de de ontwikkeling van kanzi zijn ze al begin jaren '90 begonnen. "De vraag van de telers naar kanzi is groot, in heel Europa staan 850.000 kanzi-bomen, waarvan 400.000 in België. Dit jaar worden er over heel Europa nog eens 100.000 bomen aangeplant". Die bomen worden via Better3Fruit gekweekt en leveren dus winst op. "Maar we zijn nog lang niet uit de ontwikkelingskosten. Het geld dat we verdienen, stoppen we trouwens in nieuw onderzoek", klinkt het.
"We hebben immers ook nieuwe peren nodig", vervolgt de directeur van de Haspengouwse veiling. "Dat onderzoek zal ook een jaar of 15 duren. Want we verwachten op termijn anders een probleem met de conference-peer". Waarom zou een tuinder een andere peer planten als hij voor zijn conference veel geld blijft krijgen? "De hype van de conference is voorbij. Dat merken we aan de prijs van de bomen. Een jaar of vijf geleden kreeg je nog 4,5 euro voor een boom, nu is dat 1,5 euro".(MP)
Bron: Belga