nieuws

Dure grondstoffen drijven bierprijs op

nieuws
Wat hebben Mexicaanse tortilla's en ons bier gemeen? Dure grondstoffen drijven de prijs van beide producten sterk op. Onlangs kwamen 75.000 Mexicanen op straat om te protesteren tegen de hoge maïsprijzen. Deze week verklaarde de Belgische topman van de Nederlandse biergigant Heineken dat de hoge grondstofprijzen voor een blijvende druk zorgen op de bierprijzen. De opwaartse kostendruk geldt niet enkel voor Heineken, maar teistert de hele biersector.
22 februari 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
Wat hebben Mexicaanse tortilla's en ons bier gemeen? Dure grondstoffen drijven de prijs van beide producten sterk op. Onlangs kwamen 75.000 Mexicanen op straat om te protesteren tegen de hoge maïsprijzen. Deze week verklaarde de Belgische topman van de Nederlandse biergigant Heineken dat de hoge grondstofprijzen voor een blijvende druk zorgen op de bierprijzen. De opwaartse kostendruk geldt niet enkel voor Heineken, maar teistert de hele biersector. "Consumenten zullen het uiteindelijk wel merken", klonk het op Heinekens presentatie van zijn jaarcijfers.

Belangrijke grondstoffen voor bier zijn granen en maïs. "Vorig jaar zijn oogsten mislukt in Australië", zei François van Boxmeer, de Brusselaar die nu bijna twee jaar Heineken leidt. "Daar komt bij dat er steeds meer van deze producten gebruikt worden voor biobrandstoffen. Daardoor blijft er een structurele druk op de prijs. Het is moeilijk te voorspellen hoe dit zich ontwikkelt". Heineken gaf vorig jaar 2,2 miljard euro uit aan grondstoffen als water, gerst, maïs en verpakkingen.

Water, energie en transport werden voor het bedrijf 18 procent duurder. De kostprijs van verpakkingen steeg met 11 procent door de hoge prijs van aluminium, de nodige technologie en de energiekosten. Voor 2007 verwacht de onderneming dat de kosten voor dergelijke grondstoffen met ongeveer 8 procent stijgen. De prijzen voor een pint gaan niet even snel de hoogte in, omdat de grondstofkosten maar 20 procent van het totaal uitmaken.

Door de slechte prognoses voor 2007 daalde het aandeel van Heineken woensdag 3,9 procent tot 37,81 euro, ondanks de sterke cijfers voor 2006. Vorig jaar werd in alle markten groei opgetekend en de omzet klom met 9,6 procent. Heineken dankt de goede resultaten van vorig jaar onder meer aan zijn luxueuze lightbier. Na de introductie in de Verenigde Staten draagt Heineken Premium Light al 680.000 hectoliter bij aan het volume van de groep. Dat is 15 procent meer dan verwacht.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek