Consumentenprijzen van kipproducten dalen nauwelijks
nieuwsVerklaring voor deze starre prijzen zijn de langetermijncontracten die supermarkten afsluiten met slachterijen. Colruyt werkt vaak met trimestriële contracten, Delhaize met jaarlijks te heronderhandelen afspraken. Hierin wordt de prijs contractueel vastgelegd, vaak op basis van de prijzen in het voorgaande jaar. Daardoor hebben ze zelf weinig marge om hun prijzen te verlagen. De slachterijen winnen dus bij de lage aankoop- en de hoge verkoopprijzen. Al boeken ze geen woekerwinsten. Dikwijls sluiten de slachterijen ook langetermijncontracten af met kippenkwekers. Daardoor zijn ze verplicht om een afgesproken aantal kippen op te kopen, ook al raken ze die niet allemaal kwijt.
"De export binnen de Europese Unie nam de afgelopen maanden met dertig procent af, buiten de Unie met ongeveer de helft", zegt Ann Truyen van de Vereniging van Industriële Pluimveeslachterijen (VIP). Bij sommige bedrijven verdriedubbelden de stocks in de afgelopen twee maanden, weet Jacques Viaene als voorzitter van het Verbond Pluimvee, Eieren en Konijnen (VEPEK).
Viaene zat donderdag aan tafel met de Vlaamse minister van Landbouw Yves Leterme (CD&V). De pluimveesector pleit voor maatregelen die het aanbod beperken: een aantal broedeieren als eeteieren verkopen en opkoopvergoedingen voor diepvriesproducten bij slachterijen. Daarnaast wil de sector een compensatie voor de leegstand bij producenten en ondersteuning voor de verkoop van soepkippen. Voor soepkippen ligt de prijs vandaag onder nul. Kwekers ontvangen dus niets en moeten zelfs bijbetalen om ze kwijt te raken.
Leterme heeft wel oren naar de maatregelen. Maandag worden ze besproken op een Europese Ministerraad waar alle landbouwministers uit de lidstaten samenkomen. Daarnaast hoopt Viaene dat de marktwerking zich snel herstelt. Hiermee bedoelt hij dat de prijzen in de supermarkt dringend omlaag moeten zodat consumenten opnieuw meer kippen kopen. In GB-Carrefour moet volgende week alvast minder neergeteld worden voor een kipje. "Wij zijn niet gebonden door langetermijncontracten", zegt Raky Tsoumpoulis van GB-Carrefour. "Wij werken met weekcontracten. De consument zal de daling in de aankoopprijs volgende week voelen".
Bron: De Standaard