nieuws

Commerciële lancering bio-ethanol hinkt achterop

nieuws
De commerciële lancering van de brandstof bio-ethanol komt maar niet van de grond in België. Duizenden Europeanen rijden wel al op de brandstof die voor 85 procent van plantaardige afkomst is. België loopt achter omdat de brandstoffenhandelaars die bio-ethanol willen verkopen, geen toelating krijgen. Omdat bio-ethanol gewonnen wordt uit gewassen, is de milieubelasting van E85 een pak lager dan bij benzine. E85 is perfect bruikbaar in aangepaste benzinewagens.
13 maart 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:59
De commerciële lancering van de brandstof bio-ethanol komt maar niet van de grond in België. Duizenden Europeanen rijden wel al op de brandstof die voor 85 procent van plantaardige afkomst is. België loopt achter omdat de brandstoffenhandelaars die bio-ethanol willen verkopen, geen toelating krijgen. Omdat bio-ethanol gewonnen wordt uit gewassen, is de milieubelasting van E85 een pak lager dan bij benzine. E85 is perfect bruikbaar in aangepaste benzinewagens.

De autoconstructeurs Ford, Volvo en Saab promoten E85. Ze hebben in hun gamma al vier jaar auto's die zowel op E85 als op gewone benzine kunnen rijden, en op elke verhouding daartussen. Een sensor in de brandstoftank meet de verhouding en past het injectiesysteem aan. De technologie heet flexfuel. Dat het juist de Zweedse autoconstructeurs Volvo en Saab zijn die pionieren met flexfuelauto's is geen wonder. De Zweedse overheid voert een aanmoedigingsbeleid voor E85. Petroleummaatschappijen worden er verplicht het in hun gamma op te nemen. In 2009 moeten er 2.000 tankstations zijn waar E85 te koop is.

Intussen sprongen ook andere landen op de kar. In Frankrijk startten de tankstations van de warenhuisketens Carrefour en Leclerc met een aanbod van E85, waardoor er eind dit jaar 300 tankstations de biobrandstof aanbieden. De Franse overheid heft ook geen accijnzen op E85. Daardoor kan de brandstof er getankt worden vanaf 80 cent per liter, goedkoper dus dan diesel. Ook in Zwitserland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn de eerste E85-pompen intussen open. In Nederland openden de invoerders van Volvo en Saab een pomp op hun eigen terreinen.

In België blijft het voorlopig bij één testinstallatie in Oudergem. Ze is van de onafhankelijke distributeur Octaplus, die al twee jaar ijvert voor de verkoop van bio-ethanol in België. Toen de groep in september het teststation mocht openen in Oudergem, leek een toelating voor de commerciële lancering van het kabinet van minister van Financiën, Didier Reynders (MR), in zicht. "De aanvraag is binnen, we hadden gehoopt dat dit in januari rond was, maar om een onverklaarbare reden mogen we het nog steeds niet verkopen", zegt marketingmanager Vincent Declerck van Octaplus.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek