nieuws

Certus-label voor varkensvlees 10 jaar in voege

nieuws
Het kwaliteitslabel Certus is in 10 jaar tijd uitgegroeid tot hét kwaliteitslabel voor varkensvlees. Begin 2010 werd de kaap van 2.000 erkende varkenshouders bereikt. In totaal leverden de varkenshouders in 2009 1.769.358 karkassen met certificaat. Dat is een toename met 23,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
17 augustus 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:12

Het kwaliteitslabel Certus is in 10 jaar tijd uitgegroeid tot hét kwaliteitslabel voor varkensvlees. Begin 2010 werd de kaap van 2.000 erkende varkenshouders bereikt. In totaal leverden de varkenshouders in 2009 1.769.358 karkassen met certificaat. Dat is een toename met 23,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het lastenboek van Certus wordt beheerd door Belpork vzw. Deze organisatie is eigenaar van het label en certificeert op een onafhankelijke en objectieve wijze het Certus-systeem van bij de varkenshouder tot in de winkel. De controles op de bedrijven binnen het Certus-label gebeuren steeds onaangekondigd door de onafhankelijke controle-instellingen SGS Belgium en Quality Partner. Pas na een gunstig rapport wordt een deelnemer Certus-erkend. Na de erkenning worden deze controles veelvuldig herhaald.

In 2009 sloten 317 nieuwe varkenshouders en één extra slachthuis zich aan bij het Certus-kwaliteitslabel. De teller stond begin juni 2010 op 2.011 erkende producenten, naast 145 kandidaten in toetreding. Dat betekent dat reeds één derde van het totaal aantal varkenshouders in België een Certus-erkenning op zak heeft.

Producenten kunnen binnenkort gebruik maken van het online registratie- en traceringssysteem Tracy. Dit moet de gebruiksvriendelijkheid verbeteren voor de producenten en het traceringsproces optimaliseren. In het najaar worden nog het nieuwe lastenboek en intern reglement verwacht. Consumenten mogen zich verwachten aan een nieuwe promotiecampagne rond kwaliteitsvlees. De labels Certus voor varkensvlees, Meritus voor rundvlees en BCV voor kalfsvlees worden gepromoot door middel van een overkoepelende mediacampagne. Daarnaast komen de drie labels ook individueel aan bod in brochures en op de website.

De campagne loopt drie jaar en richt zich tot een brede doelgroep. Twee tv-spots zullen op een ludieke manier tonen hoe streng de controles zijn. De labels zullen te zien zijn tijdens kookprogramma’s op verschillende zenders en aandacht krijgen in reportages van weekbladen. Ook via verkooppunten zoals zelfstandige slagers en supermarkten zal de consument geïnformeerd worden. Info over de verschillende kwaliteitslabels zal vanaf het najaar te vinden zijn op de nieuwe website www.kwaliteitsvlees.be.

Bron: Nieuwsbrief Certus

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek