Alcogroup laat wodkamerk varen voor biobrandstof
nieuwsHet merk Svedka werd in 1998 gelanceerd in de Verenigde Staten. Met Svedka kreeg de wodka een Zweeds etiket opgekleefd omdat het in dat land werd gemaakt. De Amerikaanse lancering van de 'Zweedse' wodka bleek al snel een schot in de roos. Na amper vijf jaar gingen van het merk meer flessen over de toonbank dan van concurrent Finlandia. In het segment van de geïmporteerde wodka's bekleedt Svedka vandaag met een marktaandeel van 8 procent de vijfde plaats. Het is één van de snelst groeiende wodkamerken in de VS.
Toch verklaarde Charles Peers, de topman van Alcofinance, dat Svedka "geen kernactiviteit is en het ook niet zal worden". Alcofinance voegde daad bij het woord. Constellation Brands neemt evenwel enkel het waardevolle merk en het distributienetwerk van Svedka Vodka over, de productie van de drank blijft bij Alcofinance. Constellation Brands is marktleider in de Verenigde Staten voor wat sterke dranken betreft. De groei van de Amerikaanse groep komt vooral voor uit de zogenaamde 'premium'- of luxemerken, een niche waartoe ook Svedka Vodka behoort.
Alcofinance gaat de opbrengst van de verkoop investeren in zijn kernactiviteiten en meer bepaald in biobrandstof. Het Brusselse bedrijf is onder meer aandeelhouder (51%) van Alco Bio Fuel, dat enkele maanden geleden in Gent een speciale biopomp voor bio-ethanol opende. Alco Bio Fuel kreeg een quotum voor de productie van 543 miljoen liter bio-ethanol voor een periode van zes jaar.(GL)
Bron: De Tijd