Ahold zet US Foodservice in de etalage
nieuwsVolgens Ahold zijn de maatregelen bedoeld om de omzetgroei te versnellen, de rendementen te verbeteren en de basis te versterken voor toekomstige uitbreidingen. Ahold concentreert zich in zijn plannen op de detailhandelsactiviteiten in de Verenigde Staten en Europa. In Oost-Europa wil Ahold zich concentreren op Tsjechië, waar het bedrijf een goede basis zegt te hebben voor verdere groei. De activiteiten in Polen en Slovakije worden verkocht. In de Verenigde Staten wil het concern Tops verkopen in New York en Pennsylvania. Eerder verkocht Ahold al de winkels van Tops in het noordoosten van Ohio.
Ahold is gesprekken begonnen met de andere aandeelhouder in Jeronimo Martins Retail. Sinds 1992 bezit Ahold een belang van 49 procent in deze joint venture. Ahold stelt zich te willen concentreren op activiteiten waarin het een meerderheid bezit en waar belangrijke synergieën te halen zijn. Het wil in Scandinavië eigenaar blijven van het belang van 60 procent in ICA, dat onder meer actief is in Noorwegen, Zweden en de Baltische staten. Ahold zegt verder potentieel te zien in een samenwerking tussen ICA en Albert Heijn. Het concern wil in Nederland het belang van 73 procent in Schuitema houden, waarbij het synergiekansen wil aanbieden aan Schuitema. Tot nu toe heeft het niets te zeggen bij Schuitema, de organisatie achter de winkelketen C1000.
Sommige analisten zijn kritisch over de geplande verkoop van US Foodservice. De supermarkten waar Ahold dan mee blijft zitten, zoals die in de Verenigde Staten, vertonen helemaal geen groei, luidt het. Ahold zou er beter aan doen US Foodservice nog twee jaar bij te houden. Ahold-topman Anders Moberg zei maandag dat er geen gesprekken zijn met Delhaize. De liefde voor het fusie-idee is duidelijk beperkt tot de hoofden van Ahold. Delhaize reageerde in het verleden koeltjes en het was in elk geval geen vragende partij.
Bron: De Standaard