Voedingsexperts vinden dat media olie op vuur gooien
nieuwsDe experts stellen zich vragen bij de neiging van journalisten om meerdere bronnen te raadplegen waardoor deskundigen met verschillende meningen tegenover elkaar geplaatst worden. Dat zou de consument op het verkeerde been zetten. Een ander teer punt is dat de media tijdens crisissen zeer uitvoerig berichten over een onderwerp, maar er later geen aandacht meer aan besteden, zelfs wanneer de overheid persberichten over datzelfde onderwerp blijft versturen.
De consumenten bekijken de media door een positievere bril. "Ze begrijpen ook wel dat de media geld willen verdienen en niet als taak hebben om de consument te beschermen", aldus onderzoekster Ellen Van Kleef. Het onderzoek is de weerslag van groepsgesprekken met vier focusgroepen van experts en consumenten en maakt deel uit van het Europese project Safe Foods.
Uit de studie blijkt verder nog dat de Denen het meest tevreden zijn over de manier waarop hun land de voedselveiligheid aanpakt. "Denen maken er zich niet zo druk over", aldus Van Kleef. "Voor de Denen is voedselveiligheid een vanzelfsprekendheid, maar voor de Griekse deelnemers in ons onderzoek was het dat niet. Grieken denken veel negatiever over de manier waarop hun land omspringt met voedselcrisissen".
Lees ook: geVILT: Moet landbouw positiever in de media?