nieuws

Vlaanderen moedigt duurzame koffieproductie aan

nieuws
Na een lange proefperiode werd de 4C Association boven de doopvont gehouden, met het Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking (VAIS) als stichtend lid. 4C legt sociale, economische en ecologische standaarden op aan elke tak in de koffieproductieketen. De lat ligt minder hoog dan het geval is bij labels zoals dat van Max Havelaar, maar het bereik zou een veelvoud ervan moeten zijn, aldus Vlaams minister van Ontwikkelingssamenwerking Geert Bourgeois.
26 april 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:37
Na een lange proefperiode werd de 4C Association boven de doopvont gehouden, met het Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking (VAIS) als stichtend lid. 4C legt sociale, economische en ecologische standaarden op aan elke tak in de koffieproductieketen. De lat ligt minder hoog dan het geval is bij labels zoals dat van Max Havelaar, maar het bereik zou een veelvoud ervan moeten zijn, zo laat Vlaams minister van Ontwikkelingssamenwerking Geert Bourgeois weten in een persbericht.

4C staat voor 'Common Code for the Coffee Community'. Dit initiatief wil de mondiale koffiesector bewustmaken van sociaal-economische en ecologische minimumstandaarden. Aan de start ging een proefproject vooraf dat gefinancierd werd door VAIS, de Efico Stichting, de Colomibaanse Nationale Federatie van Koffieproducenten en het Duitse Agentschap voor Ontwikkelingssamenwerking GTZ. Daarbij werden boeren in Colombia opgeleid om de velden efficiënter en meer ecologisch verantwoord te bewerken. 65 procent van de boeren behaalde dankzij deze opleiding niet alleen de 4C-standaard, maar ook het Rainfores Alliance-certificaat.

Het behalen van de 4C-standaarden kan voor koffieboeren ook een opstapje betekenen naar andere labels. Sedert de koffiecrisis in de jaren negentig en het instorten van de prijzen, zorgde de fairtradebeweging ervoor dat heel wat boeren in het zuiden op een minimuminkomen konden rekenen. "Dat waren goede initiatieven, maar de volledige koffiemarkt is veel groter dan deze nicheprojecten", aldus Bourgeois. "Met 4C engageert Vlaanderen zich mee voor al de koffieboeren die hun product op de gewone koffiemarkt aan de man moeten brengen".

Het initiatief wordt alvast breed gedragen, zowel bij producenten, industrie, distributeurs en ngo's. Producentenorganisaties uit de drie koffieproducerende continenten, vier van de vijf grootste koffiebranders ter wereld, multinationals als Kraft Foods, Nestlé, Melitta, Sara Lee en NGO's als Oxfam International en Rainforest Alliance zetten mee hun schouders onder 4C.

Meer informatie: 4C Association

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek