Borden met slogans vragen respect voor boerenstiel
nieuwsDe landbouwers willen de toeristen sensibiliseren over de natuur, het vakmanschap van de boeren en fruittelers en de liefde waarmee ze hun stiel beoefenen. Op de borden staan opmerkelijke slogans zoals 'Hier wordt de liefde bedreven, de liefde voor het vakmanschap', 'Hier werkt de boer samen met de natuur en z'n vrienden', 'Ssssst... Hier werken zij', 'Geniet van ons werk, wij doen het ook'.
"We krijgen nogal vaak te maken met misnoegde reacties", vertelt Creten. "Meestal is dat uit onwetendheid over wat wij doen op het veld. We willen hun correct inlichten. Velen denken dat de boer enkel zijn akkers of plantages bewerkt en dat hij zijn dieren wat eten geeft. Het is nu veel meer geworden. Een landbouwer moet vandaag van alle markten thuis zijn, hij is een echte manager".
Boeren en fruittelers krijgen vaak te horen dat ze gif spuiten op appelen en peren. "Vijftig jaar geleden was de fruitteelt inderdaad een spuitteelt", vervolgt Creten. "Toen wist men niet beter. Vandaag spuiten we alleen als het nodig is en als schadedrempels overschreden zijn. En dan nog gebruiken we milieuvriendelijke spuitmiddelen die alleen de schadelijke parasieten doden en nuttige insecten behouden. We werken niet tegen de natuur maar samen met de natuur".
Om te weten hoe het nu echt gesteld is met het imago van de Vlaamse land- en tuinbouw laat VILT momenteel een nieuwe studie uitvoeren door de Universiteit Gent. De resultaten worden dit najaar bekendgemaakt.(GL)
Lees ook: Imago-onderzoek van VILT uit 1992