Vlaamse biocoöperaties bundelen krachten op Biofach
nieuwsIn verschillende landen zit de vraag naar biologische producten stevig in de lift. De Duitse markt voor bioproducten kende in 2005 15 procent groei en ook voor 2006 en voor de komende jaren wordt een gelijkaardige groei verwacht. Het totale omzetvolume wordt geschat op 4 miljard euro. In Denemarken zijn 7 procent van de in 2006 verkochte levensmiddelen biologisch geproduceerd.
De Britse supermart Sainsbury's rapporteerde een totale omzetgroei van 5 procent die volledig toegeschreven wordt aan de meerverkoop van bioproducten. Tesco, een andere grote Britse supermarkt, noteerde een groei van 39 procent in verse biologische producten tijdens de laatste maanden van 2006. Om aan de groeiende vraag naar biologische melk te voldoen, besliste Tesco om tot eind 2009 een jaarlijkse aanmoedigingspremie van 600 euro te betalen aan alle biologische melkveehouders en aan de anderen die beslissen over te schakelen naar de biologische teelt.
De Vlaamse coöperaties Brava (groenten en fruit), Belgische Fruitveiling (fruit), Greenpartners (groenten en fruit), Arpobel (aardappelen) en BioMelk Vlaanderen (zuivel) zullen voor het tweede jaar op rij een groepsstand organiseren. Daarmee willen ze zich duidelijk profileren binnen de nationale en internationale biosector. De organisatie gebeurt in samenwerking met Belbior, de beroepsvereniging van biologische landbouwers. Naast deze coöperaties nemen nog 45 andere Belgische bedrijven deel aan de beurs.(GL)