Plattelandsblad 'Nest' ligt uitstekend in de markt
nieuws"Dat blijkt ook uit onze specials, die niet verdeeld worden onder de leden", aldus hoofdredacteur Peter Vandeweerdt. "We hebben er dit jaar vijf, twee over wonen, twee over het culinaire en een over de kust. Die hebben telkens een oplage van 30.000 exemplaren. In heel België hebben we bijna 500.000 lezers".
Die leven op het platteland en in de voorsteden, zijn 35-40-plus en hebben wat meer tijd om zich bezig te houden met het huis, de tuin, het culinaire en uitstapjes. Opmerkelijk is ook dat een derde van de lezers mannelijk is. Het idee kwam van de Landelijke Gilden. "Er was al een tijd ruime belangstelling voor dit soort magazine, dat in de ons omringende landen al bestond. De Landelijke Gilden zijn met hun concept naar Roularta gestapt en het bleek een groot succes", aldus Vandeweerdt.
Vandeweerdt ziet Nest niet als een ledenblad. "Het was van bij de start de bedoeling een commercieel blad te maken zoals alle andere, met een eigen marktwaarde. De Gilden nemen een aantal exemplaren af. Uit eigen onderzoek is gebleken dat er weinig verschillen zijn tussen de gewone lezers en de leden. Je zou verwachten dat een ledenblad snel opzij wordt gelegd, maar dat is niet zo. De betrokkenheid van de lezer is groter dan bij de meeste bladen", klinkt het.
Meer informatie: Nest