nieuws

Campina sluit lastig 2006 af met lichte omzetgroei

nieuws
De Nederlandse zuivelcoöperatie Campina heeft vorig jaar zijn omzet met 55 miljoen euro zien toenemen tot 3,62 miljard euro. De lichte groei is volgens het bedrijf te danken aan zijn innovatieve gezondheidsconcepten in Nederland en Duitsland. Het concern behaalde ook in Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland positieve resultaten. De kaasactiviteiten boerden goed, net zoals de joint-venture met Fonterra voor de productie van farmaceutische ingrediënten. Toch spreekt Campina zelf van "een lastig jaar".
17 maart 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:36
De Nederlandse zuivelcoöperatie Campina heeft vorig jaar zijn omzet met 55 miljoen euro zien toenemen tot 3,62 miljard euro. De lichte groei is volgens het bedrijf te danken aan zijn innovatieve gezondheidsconcepten in Nederland en Duitsland. Het concern behaalde ook in Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland positieve resultaten. De kaasactiviteiten boerden goed, net zoals de joint-venture met Fonterra voor de productie van farmaceutische ingrediënten. Toch spreekt Campina zelf van "een lastig jaar".

De thuismarkten van Campina zijn Nederland, Duitsland en België. In ons land groeide het Campina-merk, niet alleen in merkbekendheid, maar ook in volume en marktaandeel. De melk met extra onverzadigde vetzuren, CLA en omega 3 ontwikkelde zich "goed". Campina lanceert volgende maand hetzelfde concept in Nederland. Opmerkelijk is dat Rusland zich voor Campina steeds meer ontwikkelt als thuismarkt. De gerealiseerde omzet bedroeg er vorig jaar 98 miljoen euro, een stijging met 17 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat was voornamelijk te danken aan een verkoopsstijging van yoghurt en yoghurtdrinks.

In 2006 startte Campina ook een joint-venture met het Canadese bedrijf Vitalus voor de verkoop van ingrediënten voor voedingsmiddelen, babyvoeding en dieetproducten in de VS. In dit segment heeft Campina het Argentijnse bedrijf Inovatech overgenomen. Bedoeling is om in de toekomst meer producten met toegevoegde waarde te produceren voor de Zuid-Amerikaanse markt.

Negatief punt is dat de opbrengstprijzen voor basisconsumptiezuivel in Nederland en Duitsland daalden onder druk van de sterke concurrentie tussen supermarktketens. Campina zag ook de prijzen voor energie en verpakkingen fors stijgen in 2006, terwijl het Europese zuivelsteun verder is afgenomen. De melkprijs die uitbetaald werd aan de leden daalde met 0,37 euro per 100 kilogram melk.

Voor dit jaar rekent Campina op "structurele rendementsverbeteringen" in Duitsland en Nederland. "We praten volop met de handel over een prijsverhoging voor basisconsumptiezuivel. De effecten daarvan moeten in de loop van dit jaar zichtbaar worden", aldus het bedrijf.(KS)

Meer informatie: Campina in 2006

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek