Campina sluit lastig 2006 af met lichte omzetgroei
nieuwsDe thuismarkten van Campina zijn Nederland, Duitsland en België. In ons land groeide het Campina-merk, niet alleen in merkbekendheid, maar ook in volume en marktaandeel. De melk met extra onverzadigde vetzuren, CLA en omega 3 ontwikkelde zich "goed". Campina lanceert volgende maand hetzelfde concept in Nederland. Opmerkelijk is dat Rusland zich voor Campina steeds meer ontwikkelt als thuismarkt. De gerealiseerde omzet bedroeg er vorig jaar 98 miljoen euro, een stijging met 17 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat was voornamelijk te danken aan een verkoopsstijging van yoghurt en yoghurtdrinks.
In 2006 startte Campina ook een joint-venture met het Canadese bedrijf Vitalus voor de verkoop van ingrediënten voor voedingsmiddelen, babyvoeding en dieetproducten in de VS. In dit segment heeft Campina het Argentijnse bedrijf Inovatech overgenomen. Bedoeling is om in de toekomst meer producten met toegevoegde waarde te produceren voor de Zuid-Amerikaanse markt.
Negatief punt is dat de opbrengstprijzen voor basisconsumptiezuivel in Nederland en Duitsland daalden onder druk van de sterke concurrentie tussen supermarktketens. Campina zag ook de prijzen voor energie en verpakkingen fors stijgen in 2006, terwijl het Europese zuivelsteun verder is afgenomen. De melkprijs die uitbetaald werd aan de leden daalde met 0,37 euro per 100 kilogram melk.
Voor dit jaar rekent Campina op "structurele rendementsverbeteringen" in Duitsland en Nederland. "We praten volop met de handel over een prijsverhoging voor basisconsumptiezuivel. De effecten daarvan moeten in de loop van dit jaar zichtbaar worden", aldus het bedrijf.(KS)
Meer informatie: Campina in 2006