"Overleg met boerenorganisaties blijkt tijdverlies"
nieuwsHet zit het ABS dwars dat Peeters in dit dossier het advies van de Stuurgroep Mestproblematiek niet volgde. "Dit adviesorgaan pleitte ervoor om te starten met een testperiode, omdat de prijs voor de beschikbare apparaten op de markt schommelt tussen 1.500 en 5.000 euro per vrachtwagen en er nog heel wat kinderziektes te verwachten zijn", legt Depraetere uit. "En dat terwijl de maatregel alleen al de C-transporteurs een totale factuur bezorgt van 10 miljoen euro, die uiteindelijk zal doorgerekend worden aan de boer".
Het ABS klaagt ook over een gebrek aan inspraak bij de administratie Ruimtelijke Ordening. Daarbij wordt in de eerste plaats de ruimtelijke afbakening in het Neteland geviseerd. "De landbouw wordt er stiefmoederlijk behandeld. De argumentatie van de sector wordt echter steevast afgewimpeld en ook de landbouwambtenaar in het projectteam wordt als enige vertegenwoordiger van de agrarische sector voortdurend het zwijgen opgelegd", zegt Depraetere.
Tot slot hekelt het ABS ook de totstandkoming van nieuwe reglementering die veehouders dwingt om hun dieren proper aan te bieden voor de slacht. "Deze regeling van het Voedselagentschap was tot stand gekomen zonder medeweten van de landbouworganisaties. Naar verluidt zou de maatregel nu ogeschort zijn, tot er dan toch overleg met de sector geweest is. Maar er blijken dus wel degelijk mensen te zijn die twijfelen aan het nut van een landbouworganisatie".