Onbemande interactieve stand promoot streekproducten
nieuws"Eén van de belangrijkste kanalen om streekproducten te promoten en te verkopen is de aanwezigheid op beurzen, evenementen en happenings. Helaas is dit zeer duur en tijdrovend. Daarom hebben wij samen met de andere partners deze interactieve, onbemande stand uitgedacht", zegt Jo Discart, directeur van IGO Leuven. De Leuvense Streekwinkel waar langdurig werklozen werkervaring kunnen opdoen, staat in voor het beheer van de stand.
Het principe van de onbemande stand is simpel. "Net zoals in de supermarkt kan de consument aan de hand van een barcode zijn producten inscannen. Op een scherm krijgt hij dan alle informatie over het product: de producent, een beschrijving van het product en de productiewijze, de verkooppunten en de prijs", aldus Discart. Na de presentatie op het provinciehuis van Vlaams-Brabant begint de stand aan een rondreis door de provincie en het projectgebied.
De promotiestand maakt deel uit van het Interregproject Innoverende Plattelandseconomie. Daarin slaan 18 partners uit België en Nederland de handen in elkaar om nieuwe initiatieven op het platteland te stimuleren en te ondersteunen.