Nederlandse hoevewinkels boeren voortreffelijk

Een op de vijf Nederlandse huisgezinnen haalt wel eens aardappelen of een stuk vlees in de hoevewinkel van de boer. Volgens de LTO zijn er in Nederland al zo'n 7.000 land- en tuinbouwbedrijven met een eigen hoevewinkel. Daarvan zouden enkele duizenden al de helft van de totale bedrijfsomzet binnenhalen met de rechtstreekse verkoop.
2 maart 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
Een op de vijf Nederlandse huisgezinnen haalt wel eens aardappelen of een stuk vlees in de hoevewinkel van de boer. Dat blijkt uit cijfers van het marktonderzoekbureau Gfk. Verder tonen de cijfers ook aan dat grootwarenhuizen klanten blijven afsnoepen van de speciaalzaken.

Ook in Nederland zijn het vooral de jongere generaties die al hun boodschappen in de supermarkt doen. De enige stijgers onder de speciaalzaken zijn de natuurvoedingswinkels die meeliften met de gezondheidstrend in de samenleving. Ook de hoeveverkoper op het platteland boert goed. "Om een boterham te blijven verdienen, moeten landbouwers steeds vaker een keuze maken", luidt het bij de boerenorganisatie LTO. "Of heel groot worden, maar dan moet er grond worden bijgekocht. Of een minicamping of boerderijwinkel beginnen. De meesten kiezen voor een eigen winkel in de schuur en dat loopt prima".

Volgens de LTO zijn er in Nederland al zo'n 7.000 land- en tuinbouwbedrijven met een eigen hoevewinkel. Daarvan zouden enkele duizenden al de helft van de totale bedrijfsomzet binnenhalen met de rechtstreekse verkoop.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek