Nederlandse consument spendeert 9 pct meer aan bio
nieuwsDe groei van de biologische bestedingen bij onze nooderburen is terug te vinden in alle verkoopskanalen: bij supermarkten (+9,4 pct), in de speciaalzaken (+9,6 pct) en in de cateringsector (+6,2 pct). "Binnen het segment van de supermarkten geven de discounters acte de présence met een omzetgroei van 26,3 procent", merkt Biologica op.
Vooral de dagverse biologische zuivel (exclusief kaas en boter) doet het goed met een omzet van 77 miljoen euro, goed voor een marktaandeel van 3,8 procent. Het biologisch vlees haalt een productiewaarde van 57,6 miljoen euro, voor brood gaat het om 29 miljoen euro. Enkel bij de verse agf-producten daalde het marktaandeel van de biologische producten. Dit is het gevolg van gestegen prijzen in het gangbare assortiment.
De biologische landbouwsector in Nederland is niet ontevreden met het marktaandeel van 1,9 procent. Anno 2005 scoorden Zwitserland (4,5 pct) en Duitsland (3,0 pct) beter, maar Nederland bleef in dat jaar landen als Italië (1,6 pct) het Verenigd Koninkrijk (1,3 pct) en Frankrijk (1,1 pct) voor. In ons land schommelt het marktaandeel rond één procent.