Marktaandeel Vlaamse warme bakker stijgt opnieuw
nieuwsIn 2005 haalden de warme bakkers een marktaandeel van 55,2 procent in Vlaanderen. In 2004 bedroeg dit 54,4 procent. "Opmerkelijk is dat de bakkers sinds 2004 opnieuw terrein winnen in een markt die hen sterk onder druk zet", luidt het bij VLAM. Vooral de concurrentie van de supermarkten weegt zwaar. Het ruime assortiment en de late openingsuren zijn volgens VLAM de grote troef van supermarkten. 'One-stop-shopping' levert de drukbezette hedendaagse consument bovendien tijdswinst op.
Daarnaast ondervindt de zelfstandige bakker ook rechtstreekse concurrentie van de kleinere supermarkten die in elke dorpskern te vinden zijn. Maar waar andere voedingsspeciaalzaken hun marktaandeel wel zien krimpen in het voordeel van de distributieketens, ziet de warme bakker zijn aandeel het tweede jaar op rij stijgen.
Sinds 2004 is er ook een verhoogde klantentrouw waar te nemen. Dit houdt in dat de consument weer wat vaker naar de bakker dan naar de supermarkt gaat voor de aankopen van zijn brood. Volgens de GfK-cijfers besteedde de gemiddelde Vlaamse consument in 2005 61,7 procent van zijn uitgaven voor brood en banket bij de zelfstandige bakker. In 2003 was dit slechts 60,5 procent. Deze stijging komt er na een jarenlange dalende evolutie.