Lotus ziet winst met bijna 20 procent stijgen in 2006
nieuwsDe resultaten liggen boven de verwachtingen van analisten. Zij kwamen gemiddeld uit op een winstverwachting van 10,7 miljoen euro, op een omzet van 178,4 miljoen euro. "De productie en de verkoop waren in het algemeen goed, maar er waren zeker ook de goede prestaties van (het Nederlandse peperkoekmerk) Peijnenburg die zorgden voor die goede resultaten", zegt Filip Standaert, de secretaris-generaal van Lotus.
De koekjesgroep verwacht over 2007 nipt de kaap van de 200 miljoen euro omzet te overschrijden. De kernmerken Lotus en Peijnenburg zorgen voor de nodige groei, maar die wordt deels teniet gedaan door een verdere afbouw van de verkoop onder distributiemerken. Het groeiende belang van de hoofdmerken werd vorig jaar al duidelijk. Waar de totale omzet in 2006 met 18 procent groeide, steeg de verkoop onder de merken Lotus en Peijnenburg met ruim 23 procent.
Lotus wijst er op dat de prijs van de basisgrondstoffen, zoals bloem, margarine, stroop en verpakkingsmateriaal, aanzienlijk gestegen is, en dat die trend zich dit jaar blijkt verder te zetten. Daardoor is het mogelijk dat de rentabiliteitspercentages op de omzet dit jaar licht kunnen dalen.
Lotus heeft ervoor gekozen het merk Peijnenburg verder uit te bouwen en te ondersteunen als hoofdmerk in Nederland. Alle introducties van nieuwe producten in Nederland zullen ook onder dat merk gebeuren. Dit jaar zijn er trouwens belangrijke introducties gepland. In Belgie wordt de peperkoek van Peijnenburg gelanceerd onder het merk Lotus, en de speculoos komt dus in Nederland op de markt als Peijnenburg.(MP)