Groentesector op zoek naar producten met toekomst
nieuws"Groenten hinken nog steeds achterop als het gaat om het inspelen op de conveniencetrend van de consument, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de zuivelsector", aldus Koen Symons van het Innovatiesteunpunt. "Toch is er verandering merkbaar. Zo zijn er voor sla en tomaten steeds meer portieverpakkingen beschikbaar". Maar de consument wil meer dan alleen maar kleinere en handigere verpakkingen. "Er moeten minstens twee meerwaarde-claims ingelost worden. Zo zijn verse wortelbolletjes in een kindvriendelijke verpakking makkelijk, gezond én leuk voor kinderen", licht Symons toe.
Maar er is ook de tegenhanger van de snelle hap. De zogenaamde Slow Food-liefhebbers mikken op authentiek, streekgebonden voedsel. "Dat is vooral voor het weekend gereserveerd. Mannen die op kookcursus gaan en met vrienden op bezoek de show willen stelen aan hun kookeiland", aldus nog Symons. Trends waar een grootdistributeur als Delhaize nu al op inspeelt met hun aanbod aan bijvoorbeeld Brussels grondwitloof of Haspengouwse wortelen.
Ook de Belgische kerstrostomaten van Tomabel of de Nederlandse lycopeentomaten behoren tot het vaste Delhaizegamma. Lycopeen is een anti-oxydant dat schadelijke stoffen in ons lichaam afbreekt. Het komt van nature voor in onder meer tomaten en het Nederlandse 'Harvest of Health' specialiseerde zich als telersvereniging in dergelijk functioneel voedsel. Ook daar was marktgericht denken niet zo eenvoudig. De eerste generatie lycopeentomaten scoorden immers onvoldoende op smaak en uitzicht.(MP)
Lees ook: Interview: Nathalie Bekx: "Voedingspatroon evolueert naar zes eetmomenten"