nieuws

Greenway boos over fastfood-onderzoek Test-Aankoop

nieuws
Paul Florizoone, de zaakvoerder van fastfoodketen Greenway, is niet te spreken over een kritisch artikel dat Test-Aankoop publiceerde naar aanleiding van een onderzoek dat werd uitgevoerd bij fastfoodketens. "De onderzoekers stelden hun menu samen met een quiche, een tiramisu en een cola. Dat deze combinatie niet de meest gezonde is, was de keuze van Test-Aankoop zelf. Wij werken immers niet met menu-formules", luidt het.
7 februari 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:36
Paul Florizoone, de zaakvoerder van fastfoodketen Greenway, is niet te spreken over een artikel dat Test-Aankoop publiceerde naar aanleiding van een onderzoek dat werd uitgevoerd bij fastfoodketens. Volgens de verbruikersorganisatie is gezonde fastfood een utopie. Florizoone is teleurgesteld over de manier waarop dit onderzoek werd uitgevoerd. "De conclusies die in de pers verschenen waren misleidend", luidt het in De Standaard.

Test-Aankoop bracht tijdens zijn onderzoek een bezoek aan verschillende fastfoodketens en koos daar telkens het 'klassieke menu', evenals het alternatieve 'gezonde menu'. Volgens Florizoone gaat deze werkwijze al niet op voor Greenway. "Wij werken niet met een menu-formule. Wat de onderzoekers deden, was dus zelf een menu samenstellen met een quiche, een tiramisu en een cola. Dat deze combinatie niet de gezondste was, was de keuze van Test-Aankoop zelf".

Paul Florizoone vindt het dan ook niet kunnen dat in de rest van het artikel en in andere publicaties in de pers wordt gesproken over de "klassieke menu's" van Greenway. "Deze veralgemening is niet alleen misleidend, ze is foutief en berokkent ons schade". Bovendien onderzocht Test-Aankoop ook het ethische aspect van de zogenaamde "gezonde fastfoods". "Dat gebeurde echter heel summier en beperkte zich tot zes van de twaalf onderzochte ketens. Toch werden conclusies getrokken voor allemaal", reageert de zaakvoerder verontwaardigd.

De man is dan ook helemaal niet te spreken over het feit dat Test-Aankoop laat uitschijnen dat bij alle zaken - en dus ook bij Greenway - de arbeidsomstandigheden, het ecologisch beleid, de productieketen en de transparantie beneden peil zijn. "Dat is ronduit kwaadwillig. Dit gaat helemaal niet op voor Greenway. Wij hebben een zeer positief sociaal klimaat met goede sectorale arbeidsvoorwaarden. We streven naar een milieuvriendelijk verpakkingsbeleid en waar mogelijk gebruiken we bio- en fair tradeproducten. Ik ben nooit gecontacteerd geweest om hierover informatie te verstrekken", fulmineert Florizoone.(GL)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek