Colruyt krijgt 'Good Egg Award' uit handen van GAIA
nieuwsColruyt verkoopt sinds juli 2006 enkel eieren van scharrelkippen met vrije uitloop en overdekte buitenloop. Jaarlijks verkoopt de warenhuisketen 80 miljoen eieren. "Dit betekent een beter leven voor bijna 300.000 leghennen", zei directeur van GAIA, Ann De Greef tijdens de uitreiking. "De warenhuizen die kooi-eieren bannen uit hun winkelrekken geven een sterk signaal. Door dit goede voorbeeld te stellen, verdienen zij een beloning. Wij hopen dat we in de toekomst meer bedrijven deze award kunnen geven", aldus De Greef. Naast Colruyt verkopen in ons land ook Makro, Delhaize en Lidl geen kooi-eieren meer.
"Het is een vrijwillige keuze van Colruyt om te kiezen voor scharreleieren, maar we zijn blij dat we die stap gezet hebben. We willen blijven werken met respect voor mens, dier en omgeving. Dat geeft een goed gevoel aan onze klanten en aan onszelf, want we merken dat onze verkoop stijgt", zei Tony Debock van Colruyt. Ook delegaties van andere Europese en internationale bedrijven zoals Google, Jumbo Supermarkten, Sainsbury's en Biocoop kwamen hun award afhalen. Daarnaast vielen nog een aantal andere bedrijven in de prijzen. Zij krijgen hun prijs volgende week op een gelijkaardig evenement in Londen.
Maandag voerde GAIA overigens actie in het centrum van Brussel, waar op dat ogenblik de Europese ministers van landbouw vergaderden. Ze kregen uit handen van Michel Vandenbosch enkele reuzegrote paaseieren overhandigd. De Griekse EU-commissaris Kyprianou kreeg het grootste ei. "We wilden er op die manier nogmaals op aandringen het verbod op legbatterijen dat in 2012 ingaat zeker niet mag worden uitgesteld. Landen als Frankrijk, Spanje en Italië zien dit liever naar een latere datum verschuiven", aldus Vandenbosch.(GL)
Meer informatie: Good Egg Awards