Bordenactie levert Flandria meer naambekendheid op
nieuwsTuinbouwers die groenten met het Flandria-keurmerk telen, blijven niet langer anoniem verborgen achter de muren van hun bedrijf of in hun serres. Sinds begin dit jaar kunnen ze bij hun veiling een groot bord bestellen waarop een foto van hun belangrijkste groentesoort, hun naam en het Flandria-logo afgebeeld zijn. Ze hangen het bord aan de straatkant op, zodat voorbijgangers weten welk product hier geteeld wordt.
Inmiddels hebben ruim 120 telers dat al gedaan. Eén van hen is Marc Verbeken (43). In Drongen teelt hij Flandria-kropsla en Flandria-lollo bionda onder 1 hectare glas. Het bord hangt er nu een half jaar en ik kan het aantal mensen niet meer tellen dat me is komen vragen wat Flandria betekent. Ik leg ze dan uit dat het een overkoepelend keurmerk is en een garantie voor een goed en gezond product. En dat ze in de winkel op het logo moeten letten. Bij jonge ouders in onze vriendenkring heeft het bord vragen losgeweekt als: gebruik je nog bestrijdingsmiddelen en hoe gebeurt de teelt precies? Helaas weten heel veel mensen blijkbaar nog altijd niet dat Flandria staat voor milieubewust geteelde topkwaliteit.
Het is de eerste keer dat Flandria-producenten zo massaal naar buiten treden. Marc Verbeken: In het verleden hebben we te weinig naar buiten uitgestraald wat we doen. Mijn vader was ook een tuinder en zijn buren wisten niet wat er in de serres stond. Dat is nu volop aan het veranderen. We zijn trots op wat we doen en we willen dat ook tonen. Bij mij mag iedereen komen kijken. Flandria heeft ook het groepsgevoel van de tuinders versterkt. We zijn geen concurrenten meer van elkaar maar bondgenoten.