4 Belgen op 10 kopen eens per week duurzaam product
nieuwsDe industrielanden vertegenwoordigen 20 procent van de wereldbevolking maar zijn door hun levensstijl verantwoordelijk voor 80 procent van de milieudruk op de aarde. Toch heeft het geen zin om de mensen schuldgevoelens aan te praten over hun welvaart. "Want als je de mensen het gewicht van de wereld op hun schouders legt, beginnen ze zich machteloos te voelen. En die machteloosheid vertaalt zich dan uiteindelijk in cynisme en zelfs onverschilligheid. Zo is het ook met veel idealisten uit de jaren zestig verlopen", zegt de Nederlandse Natasja van den Berg, auteur van Praktisch idealisme, handboek voor de beginnende wereldverbeteraar en inspiratiebron voor de site van staatssecretaris Van Weert.
Van den Berg wil het idee van 'consuminderen' ombuigen in 'consumanderen'. Want winkelen is niet per definitie fout, het kan ook een idealistische daad zijn. "De consument heeft meer macht dan hij denkt. Want als wij massaal voor fair trade en bio gaan kiezen, zullen de grote voedings- en kledinggroepen noodgedwongen moeten volgen. Je zou kunnen zeggen dat de wereldverbeteraars niet meer zijn wat ze geweest zijn. In plaats van op de barricades te staan, kunnen ze ook gewoon gaan winkelen voor een betere wereld".
65 procent van de Belgen zijn gevoelig voor thema's als de zorg voor het milieu, sociaal rechtvaardige arbeidsomstandigheden, eerlijke handel, dierenwelzijn of respect voor de mensenrechten. Maar dat vertaalt zich niet altijd in de juiste aankopen. Slechts 9 procent van de bevolking kiest altijd voor een duurzaam product als het voorhanden is. Maar 42 procent van de Belgen koopt wel minstens eens per week een duurzaam product.
Meer dan de helft van de Belgen wil in de toekomst beter zijn best gaan doen. Opvallend is dat de Walen bijna dubbel zo enthousiast over biologische of fair-tradeproducten zijn dan de Vlamingen. En ook de leeftijd speelt een rol. Naarmate we ouder worden, kiezen we voor een duurzamere levensstijl.
Meer informatie: www.debeterekoop.be
Lees ook: geVILT: Diervriendelijke consument is niet hypocriet
Bron: De Morgen