11.11.11: "Dumping is niet hoofdzaak in campagne"
nieuws"We begrijpen de reactie van boeren op onze affiche, maar het hoofdaccent van de campagne is eigenlijk het recht van boeren in het Zuiden om zich te beschermen tegen goedkope invoer, die van overal komt", preciseert Maes. Ook een regio zoals West-Afrika heeft een gemeenschappelijk landbouwbeleid nodig. Voldoende hoge tolmuren tegen goedkope invoer moeten daar onderdeel van uitmaken om te vermijden dat 600 miljoen boeren honger blijven lijden, zo luidt het.
"Met de ajuin op de affiche hebben we bewust gekozen voor een product dat niet gesubsidieerd wordt", aldus Maes. "11.11.11 erkent immers het recht van boeren - ook de Europese - om steun te ontvangen. We willen gewoon aantonen het niet alleen de "oneerlijke concurrentie door subsidies" is die boeren in het Zuiden nekt, maar vooral de steeds grotere marktopeningen voor de handel in landbouwproducten".
De koepelbeweging van de derdewereldbeweging in Vlaanderen steekt niet onder stoelen of banken dat in het kader van de campagne ook het thema van de dumping aan bod zal komen. "We vinden dat er ook na de uitdoving van de exportsubsidies in Europa nog verdere maatregelen mogelijk zijn om te beletten dat de Europese producten onder kostprijs worden afgezet op de wereldmarkt. We willen met de landbouworganisaties praten over de mate waarin de dumping nog bestaat en hoe belangrijk die nog is".
11.11.11 benadrukt dat de westerse dumping niet de hoofdzaak is van de campagne. Zelfs wanneer dat soort uitvoer verdwijnt, blijft in arme landen immers nog de invoer bestaan van goedkope landbouwproducten uit landen zoals Brazilië, China en Thailand. "We pleiten wereldwijd voor een duurzame en leefbare landbouw. We vragen niet de afschaffing van het Europese landbouwbeleid, maar wel een verbetering", besluit Maes.
Poll: Beledigt de nieuwe campagne van 11.11.11 de Vlaamse land- en tuinbouwers?
Lees ook: Interview: Ignace Coussement: "11.11.11 gooit ajuin in gezicht van Vlaamse boeren"